Nya designen känns sådär

y1redesignJag älskar det mesta med Inlandsbanan. Lugnet. Naturen. Människorna. Motorvagnarna. Jag har skrivit mycket om det i den här bloggen. Nu ser jag bilder av lok och motorvagnar som målats om enligt Inlandsbanans nya designprogram. Jag kan inte säga att jag är direkt överförtjust i det jag ser. En kollega i den gamla verkstaden i Östersund har knäppt några foton som jag fått tillåtelse att publicera i bloggen. Ni kan själva jämföra den nya målningen med den gamla. Bilden på Y1 1268 som ni ser här under knäppte jag för övrigt i samband med tjänstgöring på Inlandsbanan i juni 2011.

Jag har jobbat mycket med grafisk formgivning. Den nya logotypen är det inget större fel på, tycker jag. Hashtaggen ser ut som ett järnvägsspår. Typsnittet är också helt ok. Men när Inlandsbanan väljer att plocka bort såväl den gulröda randen som den gamla loggan med älgen och björnen så blir vagnarna väldigt tomma och tråkiga. Det känns som om något saknas.

Jag antar att anledningen till den nya designen är missnöje med den gamla. Jag tycker den äldre färgsättningen var snyggare och bättre. Den utstrålade liv och glädje. Så sent som i vintras målades TMZ 1421 om och fick lackering enligt tidigare modell. Nu ska loket åter designas om. Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår meningen med detta. När det handlar om formgivningen finns det dock inget som är rätt eller fel. Det jag tycker är snyggt, tycker andra är fult. Och vice versa.

265141_2172056910309_3028933_n

Kommentera

