En frivillig kostnad

Idag blir det 15 mils bilkörning. Helt frivilligt. I morgon tar jag dessutom kärran samma väg tillbaka. Jag har en tur som börjar och slutar med passåkning till Kalmar. Det korrekta alternativet är naturligtvis att påbörja tjänstgöringen i Alvesta, köpa biljett till Öresundståget och kliva av på Kalmar Central för att åka taxi till godsbangården. Men jag väljer som sagt ett annat sätt. Jag tror inte företaget har någonting emot det. Snarare tvärtom. Det blir nog en besparing för deras del. Nu är det dock inte enbart av välvilja till företaget som jag gör denna 30-milafärd. Jag sparar en faslig massa tid också. På hemvägen kan jag plocka upp Kära hustrun utanför hennes arbetsplats i Karlskrona. Då kan jag hjälpa henne med ett ärende till sjukhuset. Jag hinner hem i god tid till morgondagens innebandyträning. Det blir kanske den sista för säsongen. Fördelarna uppväger bensinkostnaden i det här fallet. Hade jag valt ”Alvestaalternativet” hade jag ändå fått räkna in knappt 20 mil på mätarställningen. Det är nämligen det avstånd som jag har hemifrån och tillbaka till min placeringsort.

4 thoughts on “En frivillig kostnad

Kommentera

