Alla dagar är inte lattjo

936185_10201113122819546_55530295_nIbland kan det verkligen vara tvära kast i det här jobbet. I fredags höll jag på att dö av värmeslag. Jag sprang omkring i shorts och våndades i hettan. Jag släckte en brand i en sliper och tyckte att sommaren nog hade kommit lite väl snabbt. Idag var det precis tvärtom. Det ösregnade hela dagen. Och blåste. Över en natt var sommaren utbytt mot höst. Det är otroligt vad vädret kan svänga snabbt. Ständigt detta väder. Nu känner jag att jag åter håller på att snöa in på väderspåret i bloggen. Klar pensionärsvarning.

Nåväl. Den Vimsige drog vinstlotten idag. Han fick sitta inne i det varma och sköna loket under den delen av dagen när det regnade som värst. Själv har jag nog promenerat omkring en mil i ovädret. Synat vagnar. Bromsat vagnar. Växlat vagnar. Backat vagnar. Kopplat vagnar. Efter sex timmar var jag totalt genomblöt, in på bara skinnet. Tack och lov hade Kära hustrun vägarna förbi Olofström, så jag kunde få lite torra kläder. Dessutom hann vi med en romantisk middag på en pizzeria. Det där med romantisk var ironi, men det förstår ni kanske.

Sex timmar återstod sedan av arbetsdagen. Jag skulle hinna bli dyngsur ytterligare en gång. Jag vill verkligen inte låta gnällig, det är inte min melodi. Men alla dagar som lokförare är inte jätteroliga. Det kan man konstatera en dag som denna. Nu sitter jag äntligen hemma i soffan och känner hur hettan börjar komma i halsen och hur axlarna känns kalla och stela. Jag vet vad det innebär. Imorgon är jag förkyld. Jag får bita ihop dessa två sista dagar av arbetsperioden. Imorgon väntar en överliggning i Kalmar, med körning till Mönsterås och Nybro.

4 thoughts on “Alla dagar är inte lattjo

  1. En såndär dag där du hellre skulle vilja sitta i förarhytten på en Y2’a och beställa in lite gott? 🙂

Kommentera

