Det var här han stod

936239_10201096273518324_63730799_nIdag passerade jag åter Landvettersjön. Precis som jag gjorde för knappt tre år sedan. Den gången blev jag förevigad på film och hamnade på Youtube. Visserligen så ser man inte så mycket av mej i videon, men det är nog lika bra det. Då som nu var det nämligen en vacker dag. Och varm. Det syns inte så bra på filmen, men maskinrumsdörren står spärrad i öppet läge för att kunna ge transformatorn lite extra kyla. I hytten sitter en stackars lokförare och svettas. I bar överkropp och med sidofönstret på vid gavel.  Mycket kan man säga om Ma-loken – det mesta positivt – men direkt svala och sköna var de inte under sommarhalvåret. När jag idag passerade platsen där fotografen stod så körde jag ett nytt och fint Rd-lok, med luftkonditionering och allt. I Ma 962 fanns ingen AC. Minns jag rätt så var det bara två av Ma-loken som fick denna lyxutrustning monterad.

Den gången, i augusti 2009, släpade jag omkring på 522 meter och 1313 ton. Jag kommer ihåg att jag oroade mej för denna uppgift innan jag lämnade Värnamo. 1313 liksom. Inte bra. Men allt gick precis som det skulle – som på räls. Idag vägde tåget inte lika mycket. Bara 1105 ton. Å andra sidan var ekipaget med det exklusiva tågnumret 9454 något längre. 526 meter. På sträckan förbi Landvettersjön är hastigheten så låg som 65 kilometer i timmen, då som nu. Man ser inte sjön på Youtubeklippet, vilket är lite synd. Det är en fin sträcka mellan Härryda och Mölnlycke. På sommaren brukar massor av folk sola och bada vid sjön. Barnen hoppar från ett hopptorn och vinkar glatt åt tågen som passerar. Andra vinkar lite mindre glatt. De hytter med näven och räcker finger. Alldeles intill badplatsen sitter nämligen en ljudsignaltavla. Ibland vill man inte tuta, men man måste ju.

En helt annan sak: om Deutsche Bahn (DB) köper Veolia Transport, som är till salu, så glöm inte vem som skrev det först.

3 thoughts on “Det var här han stod

  1. Jag återkommer till betongplintarna i Limmared. Glasbruket har inget med saken att göra. Där tillverkas bl.a. glasflaskorna till Absolut Vodka. Jag tänkte först på isolatorer av glas från bruket.
    På plintarna stod naturligvis impregneringstrumman. Vid sidorna fanns Decauvillespår i lagom höjd för vagnarna som kördes in i trumman Plintarna var många för vagnarna för att snabba upp lastningen. Troligen fanns en vändskiva framför trumman.
    Det hjälper tankarna att äta lite gott och röka en pipa. Klockan 20:28. Trevligt med det där inlägget det gav lite sällskap när jag städade här hemma.

  2. Sjön heter egentligen Gröen men alla säger Landvettersjön så nu står det till och med på kartor också. På tex. hitta.se står båda namnen.

Kommentera

