Vad är detta?

969173_10201092357860435_740031149_nFörsta gången jag framförde ett tåg förbi Limmared var 2002. Sedan dess vet jag inte hur många gånger jag har passerat denna meteropol, som har knappt 1500 invånare och ligger i Tranemo kommun, någon mil från gränsen till Småland. Oavsett om det är 70, 80 eller kanske 100 tåg som jag har kört förbi denna plats, så har jag varje gång funderat över vad det är för märkliga små cementstolpar som står bredvid spåret, i stationens norra ände. Är det en odling av betongfundament till kontaktledningsstolpar? Jag har googlat på Limmared och försökt hitta information. Men förgäves.

Idag tog jag pendeltåget till Alingsås, under en lång rast i Göteborg. Jag hade stämt träff med Potatisknölen. Vi åt middag på det vanliga thaistället och beställde tre små rätter. Knölen åt en liten rätt, jag åt fem. Nu är jag proppmätt och borde gå och lägga mej på sofflocket en stund. Nåväl, jag frågade min gamle TGOJ-kollega om han kände till betongstolparna i Limmared. Potatisknölen har trots allt en längre karriär vid banan bakom sej än vad jag har. Jodå, han hade en teori. Detta måste vara SJs gamla impregneringsplats. Ja, det lät troligt. När jag kom tillbaka till Sävenäs så gjorde jag en ny sökning på nätet. ”Limmared+impregnering” gav lite bättre resultat.

Nu vet jag att SJ impregnerade slipers i Limmared mellan 1948 och 1967. Jag vet också att denna plats är en av de mest förorenade i hela Västra Götaland. Så här skriver till exempel Länsstyrelsen om marken i Limmared: ”Impregnering av sliprar. Användning av stora mängder kreosot, arseniksalt, Bolidensalt och KP-Cuprinol. Spridningsförutsättningarna i mark/grundvatten bedöms som stora. Föroreningar har konstaterats, bland annat mycket höga arsenikhalter. Likaså har läckage av arsenik till Månstadsån fastställts. Objektet förs till riskklass 1.”

Då vet vi det. Men den stora frågan kvarstår: vad användes alla dessa cementstolpar till? Kanske kan någon i bloggens läsekrets svara på det. Det vore bra, så slipper jag sitta och fundera. Den som levererar rätt svar utlovas ära och livslång berömmelse.

7 thoughts on “Vad är detta?

    • Intressant teori, Hampus! Ett annat förslag som jag fått av en kollega är att cementstolparna är plintar till en gammal byggnad. Det skulle också kunna stämma, även om byggnaden i så fall måste ha varit väldigt lång.

  1. Stolparna var med all säkerhet fundament till uppläggning av slipers/stolpar, antingen före eller efter impregneringen. Nu är jag inte närmare bekant med just anläggningen i Limmared, men generellt sett lades de impregnerade varorna upp luftigt för att torka innan de forslades vidare. Virket kunde behöva dropptorka upp till sex månader innan det kunde levereras till kund.

    Som jämförelse kan nämnas att saneringen av SJs gamla impregneringsverk i Nässjö beräknas kosta 130-170 miljoner, och innefattar behandling eller deponering av 386000 ton jord, innehållande bland annat upp till 48 ton arsenik och 40 ton kreosot. Det är dyra gamla synder som ligger begravda på sådana här platser…

  2. Att de står så tätt och så regelbundet tyder på att det var fundament till en byggnad. Om det här inte bara fanns en impregneringsstation, utan även ett sågverk, är det sannolikt att plintarna bar upp den långa sågverksbyggnaden. I ena änden matade man in stock av olika längd och dessa processades sedan genom byggnaden: barkning, kantning, klyvning och slutsågning, innan de matades ut i färdiga stabbar färdiga för impregnering.

    Det är visserligen ungefär samma plinttyper man hade som underlag till virkes-/sliperstabbar, där man på två parallella plintrader lade längsgående bjälkar som underlag för stabbarna. Plintrader hade dock tillräckligt mellanrum för att en truck skulle kunna åka mellan dem och så är ju inte fallet här. Därför tror jag inte att Sarvi har rätt just här, även om han har rätt i sak.

  3. Intressant läsning! Är själv från Limmared och undrade länge vad detta var för något. Tack för kul läsning!

Kommentera

