Jo, jag valde rätt

947341_10201087217531930_1744945481_nVår. Solnedgång. Kaffet på bryggning. Kan det bli bättre? Ibland tvivlar man kanske, men dagar som denna så vet man att man valt rätt jobb. Det är lokförare man ska vara, helt klart. Detta konstaterar jag trots att det blivit en konstig dag på många sätt. Det har varit strul överallt och en massa bilkörning (!) kors och tvärs. Fråga mej inte närmare om det. Jag orkar inte förklara. Jag blev lite orolig tidigare idag. Jag tänkte att detta blir nog första dagen på snart två år som jag inte kommer att hinna uppdatera bloggen. Ingen katastrof, naturligtvis. Men ändå lite förargligt.  Men så fick jag en timmes rast i Älmhult och då kunde det ju passa att skriva av sej lite grand. Bilden som illustrerar det här inlägget knäppte jag utanför Gylsboda när jag var på väg från Olofström med tåg 6130. Det känns som grönskan har exploderat de senaste veckorna. När jag jobbade förra måndagen vill jag minnas att jag inte såg ett enda grönt löv på träden. Tidigare idag såg jag en bild från Kiruna. Där hade det visst snöat. Det är onekligen ett långt land detta.

Annonser

6 thoughts on “Jo, jag valde rätt

  1. Är det en obevakad plankorsning jag skådar i bakgrunden?
    Trevligt att du ger all-in på bloggen, det är superintressant läsning!

  2. Som lokförare kanske du kör både elektriska lok och diesellok?
    Jag har en liten fundering som du kanske kan kommentera?
    Här i Blädinge strax söder om Alvesta håller ju de tyska järnvägsbyggarna och lägger nya spår.
    De har ju en del diesellok med sig som fraktar fram nya sliprar och som kör bort de gamla sliprarna. Men när spårmaskinen arbetar så parkerar de på behörigt avstånd från maskinerna, och här kommer min undran:
    Där kan de stå och puttra på tomgång kanske nån timma åt gången och förmodligen suga i sig en hel del soppa. Tanken slog mig att dessa lok kanske har en så invecklad och krånglig procedur att starta igen så att man hellre låter dem stå på tomgång än att stänga av motorn?
    Det är kanske inte bara att vrida av nyckeln och vrida på igen när man vill starta? Dessutom brukar det vara två ihopkopplade lok, kanske det komplicerar ytterligare?

    • Nu har jag inte formell typutbildning på den sortens lok som du menar, ”danskdieslar”. Men jag tror ändå du är inne på rätt spår i ditt inlägg, det tar för långt tid att starta upp loken. Dessutom tappar man lufttrycket, när kompressorn stannar.

  3. Våren och sommaren ger en ofta svar på varför man valde det här jobbet och om man valt rätt. Jag finner frågan med JA! Besvarad. /Lokförarkollega

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s