Skylten är hemma

971730_10201073063818096_1567357451_nDonkey Kong. Oil Panic. Fire. Minns ni 1980-talets Nintendo Game & Watch? Själv hade jag helt glömt bort dessa gamla dataspel. Men i samma ögonblick som jag gav familjens lillebror order att lägga ifrån sej sitt Nintendo DS, så mindes jag att jag själv som barn tillbringade minst lika mycket tid framför den lilla skärmen. Jag berättade för ungarna att det minsann fanns Nintendo även när jag och Kära hustrun var små. De blev nyfikna. De trodde nog att vi lekte med tändstickor och kottar som barn. Jag kan inte säga att jag protesterade när de bad mej att leta upp spelen. De låg längst in i en lång garderob. Det var bara att börja gräva sej inåt.

Det var då jag gjorde en annan upptäckt. En gammal vägskylt som jag flyttat runt på i 20 år. Vad jag ska ha den till har jag ingen aning om. Jag satte mej på en flyttkartong och började fundera. Hur det gick till när jag räddade denna skylt åt eftervärlden vet jag mycket väl. Men varför gjorde jag det? Vad skulle jag använda denna trekantiga plåtskiva till? Nej, någon vettig förklaring kunde jag inte komma på. Eller, kanske… En svag tanke att hänga upp den på dörren till vår pampiga modelljärnväg dök upp i skallen. Där hamnade den dock aldrig. Och lär inte göra det heller. Modelljärnvägen är nedlagd sedan ett par år. Istället har jag flyttat runt på skylten. Från lägenhet till lägenhet, från lägenhet till hus.

Jag hade faktiskt glömt att jag hade den. Lite komiskt är det att skylten efter diverse utfärder nu är nästan hemma igen. En gång i tiden varnade den trafikanter för tåg bara femtiotalet meter från huset där jag nu bor. Fastigheten ägdes tidigare av min farmor och farfar. När Blekinge Kustbana rustades upp i början av 1990-talet så stängdes flera vägövergångar, bland annat just den här som var belägen bara en liten bit härifrån. Varningsskylten glömdes kvar i ett dike, där jag hittade den. Det måste ha varit runt 1993. På den tiden bodde jag i en lägenhet. Farmor och farfars hus köpte jag inte förrän 2003. I tio år var alltså skylten på drift, innan den kom hem igen. Jag minns att farfar svor en ramsa när ”hans” järnvägsövergång stängdes. Han fick två kilometer längre att cykla när han skulle handla.

Skylten är tillverkad 1976 av skyltfabriken i Rönås. Det kan man läsa på baksidan. Denna typ av vägmärke, A36, blir allt mer sällsynt. Skylten varnar nämligen för en järnvägsövergång utan bommar. Trafikverket försöker bygga bort så många sådana övergångar som möjligt, av säkerhetsskäl. Jag undrar hur många av dagens bilister som vet hur man ska agera när man kommer fram till detta vägmärke? Vid skymd sikt ska man stanna och lyssna efter tåg innan man passerar.

945583_10201073592151304_163691710_n

2 thoughts on “Skylten är hemma

Kommentera

