Hemmablind

DSC01391Ibland blir man lite hemmablind. När jag slutade köra tåg på Blekinge Kustbana 2011 så var jag dödligt trött på både Öresundstågen och själva BKB. Jag trodde aldrig att jag skulle bli det. Jag började köra på den drygt tolv mil långa sträckan i början av 2000-talet. Då handlade det inte om X31-vagnar, utan om Y2. Kustbanan var charmigare före den stora ombyggnaden och elektrifieringen 2005-2007. Dessutom var Y2-tjänsten väldigt trevlig. Tågmästarna brann för Kustpilen och det fanns alltid kaffe och fika ombord. Ibland fick vi Karlskronaförare köra hela vägen till Malmö, men oftast vände vi i Hässleholm eller Kristianstad. Det blev många mil fram och tillbaka på Blekinge Kustbana. Väldigt många mil.

I juni 2011 ställde jag så av mitt sista Öresundståg på bangården i Karlskrona. Efter åren med den varierade tjänstgöringen på TGOJ blev det helt enkelt för enformligt att åka fram och tillbaka på en och samma bana varje dag. Dessutom längs en linje som jag redan sedan tidigare kunde varenda meter av. Jag och Den Vimsige har ofta pratat om det. TGOJ-tiden blev som en förbannelse. Vad vi än gjorde och var vi än jobbade, så kändes det sämre och tråkigare än tidigare.

Jag har inte åkt tåg österut från Karlshamn sedan den där dagen för snart två år sedan. Men i förra månaden var det dags. Min gamla mormor hade fallit illa och brutit benet. Jag skulle åka och hälsa på henne på sjukhuset i Karlskrona. Jag satte mej på Öresundståget, snackade som vanligt lite strunt med en kollega och åkte för första gången förbi den nya driftplatsen Ångsågsmossen. Då slog det mej: vilken fantastisk vacker bana BKB är. Plötsligt såg jag alla sjöarna och de små torpen igen. De har förstås funnits där hela tiden, men tydligen behövde jag denna timeout för att åter se allt det vackra.

Jag vet inte när jag själv får möjligheten att framföra ett tåg på BKB. I Alvesta har vi inga tåg som går till dessa trakter. På den östra delen av banan framförs i princip inga godståg alls. Till Karlshamn går dock tågen varje dag, men det är kollegorna i Kristianstad som bemannar dessa. Kanske kan man hoppas på en utlåning dit så småningom? Det vore trevligt. Jag får nog tjata lite på ””Husse”.

2 thoughts on “Hemmablind

  1. Jag kan bara hålla med. Är bördig från Helsingborg, men gjorde lumpen i Karlskrona i början av 90-talet. Åkte kustpil fram och tillbaka många gånger utan att någonsin lägga märke till blekinges natur utanför kupéfönstren. För ett par år sedan, när jag började på fjärren, fick jag möjligheten att åka fram med ett öresundståg på denna bana. Dagen var en fantastisk höstdag då trädens löv precis börjat bli lite gula och röda. Luften var hög och klar och det var vindstilla utan ett moln på himlen. Vilken upplevelse. Jag blev fullständigt förälskad i banan och dess natur och vyer! Jag har sedan dess funderat många gånger på att ta familjen på cykelsemester genom blekinge. Eller tänk om det fanns möjlighet för att ta en dressin från Kristianstad hela vägen till Karlskrona. Vilken fantastisk semester 😉

  2. Ja, BKB är verkligen en vacker bana. Vackraste sträckan är dock genom Valje naturreservat. När man åker tåg på BKB är det svårt att tänka sig att banan var dödsdömd i början av 90-talet

Kommentera

