Jag kunde inte låta bli

Idag får ni ursäkta. Det blir inga långa romaner publicerade. Det råkar nämligen vara bloggarens födelsedag. Jag har fullt upp med annat. Ikväll lär det inte heller bli någon tid över. Då ska nämligen hela familjen iväg på byafest. Det blir säkert trevligt. Förra året berättade jag för festdeltagarna om den gången jag höll på att köra ihjäl en elefant med ett Pågatåg. Det blev succé. Jag får se vilken historia jag drar upp ikväll. Det finns en del att välja på.

Häromkvällen, när jag hade rast i Göteborg, satt jag och strölyssnade på Karlavagnen. Det handlade om motorer och hästkrafter. Den ena lyssnaren efter den andra försökte bräcka varandra. Någon hade kört en bil med 500 hästar, en annan hade framfört en stridsvagn med 700 hästkrafter. Jag kunde inte låta bli att slänga iväg ett mejl och berätta om den gången jag fick åka med i ett J35 Draken – med 60 000 (!) hästkrafter. I förbigående nämnde jag också att jag var lokförare och brukade köra Rc-lok med 5000 hästar. Därmed var den lilla tävlingen avgjord. Resten av programtiden ägnades åt diverse motorminnen och berättelser från förr.

Det var inte första gången jag deltog i ett radioprogram. En gång, i Vaken, fick jag en låt uppspelad för Kära hustrun. En annan gång skrev jag till Alltinget och frågade hur fort strömmen går. Det är ju såna saker man sitter och funderar över som lokförare. Det dröjde säkert ett halvår innan Alltinget tog upp frågan. Jag hade nästan glömt att jag hade ställt den. Svaret var intressant. Minns jag rätt så förflyttar sej elektronerna långsamt, några millimeter i sekunden. Strömmen går däremot blixtsnabbt, nära ljuset hastighet. Trycker du på strömbrytaren i Kiruna så tänds det i Skåne, förklarade experterna.

9 thoughts on “Jag kunde inte låta bli

  1. ”Minns jag rätt så förflyttar sej elektronerna långsamt, några centimeter i sekunden.”
    ———————————–
    Jag har fått förklarat för mig att det fungerar ungefär som vattnet i en vattenledning. Vrider man på kranen så får man vatten direkt utan att man fördenskull får just de vattenmolekyler som matas in i andra änden.

  2. Jag kom och tänka på din son. – Grabben gillar det säkert. Hoppas Du är ledig! –
    SVT-Play – hhttp://www.svt.se/eksjo-international-tattoo/se-program/del-1-722
    Obs – Där finns visa senare sändningar på TV-skärmen.

  3. En dag för sent, men så går det när inget är som det ska. 😉
    Grattis i efterhand!

Kommentera

