+ 28,5 och is

940966_10201048478363475_302027086_nVisserligen var det varmt ute. Men 28,5 grader? Nej, knappast. Ändå var det vad som stod på utetermometern i den gamla Rc4an som skulle dra tåg 5350 från Alvesta till Göteborg. Jag hivade mej upp i loket, tog av mej vinterjackan och torkade svetten ur pannan. Kollegan som hade ankommit med tåget från Kalmar hade varit vänlig nog att lämna luftkonditioneringen igång. När jag rullade upp mot Rydaholm med det korta tåget sjönk temperaturen ordentligt på termometern. Den stannade på 18 grader. Det stämde nog mer med verkligheten än 28,5.

Hursomhelst. Det var sommar. Äntligen. Jag hatar vintern lika mycket som jag älskar sommaren. Så sent som för ett par veckor sedan låg det två, tre centimeter nysnö på vägen när jag körde till jobbet. Förra veckan var det fortfarande minusgrader på morgonen. Det blev liksom ingen vår i år. Det blev sommar direkt. Nu får vi se hur länge den varar. Maj är den bästa tiden på året. Hela den underbara sommaren ligger framför oss.

Mellan Hillared och Borås finns en lastplats som heter Aplared. Jag tror inte att den används längre. Den Vimsige påstår att han en gång haft ett tågmöte på denna plats, men det tvivlar jag på. I så fall har minst en växel försvunnit. Det märkliga med Aplared är att här finns en liten tunnel. På bergväggen sitter det nästan alltid stora isblock fastfrusna. Jag fascinerades av detta faktum redan under tiden som jag arbetade på TGOJ och vi körde tåg mellan Göteborg och Värnamo. Jag ser hur mina kamrater i Bemanningspoolen lägger ut bilder från Kiruna. Där ligger det fortfarande snö på marken. Det är ju inte så konstigt. Betydligt märkligare anser jag det då vara att det finns is kvar så långt söderut som i Aplared. Jag vet inte vad detta berg har för speciella egenskaper, men så sent som igår (7 maj!) låg det små rester av isklumpar kvar nedanför berget vid tunneln. Jag knäppte en bild med mobilkameran. Den blev riktigt usel. Men tittar man noga kan man se något vitt nere vid spåret. Det är is. När jag några timmar senare återvände från Göteborg med tåg 5535 gick det inte att plåta ishögen. Det var mitt i natten och kolsvart ute.

6 thoughts on “+ 28,5 och is

  1. Jodå, det har förekommit tågmöten i Aplared. Jag har själv varit med om det, men det var i slutet av 1950-talet. Hur länge mötena var kvar minns jag inte men stationen lades i alla fall ned i maj 1971 så längre än så kan det inte ha varit. Så om Den vimsige har varit lokförare i 42 år så kan han ha varit med om ett möte där. Men det kan ju också ha varit så att han inte var lokförare när han var med om det.

    Min far som jobbade i Svenljunga berättade en gång om när rälsbussen mellan Borås och Svenljunga körde fel i Hillared. Där var det nämligen byte av körriktning och tkl hade glömt att lägga växeln rätt. Så föraren, som var ovan vid linjen och dessutom attraherad av två kvinnliga skönheter i hytten, körde tillbaka till Borås. När han kom just till Aplared så kom tkl ut och frågade vad i all sin dar han gjorde där. Sedan bad han honom köra tillbaka till Hillared igen. Tåganmälan och sådant tjafs glömdes helt bort.

    Nu kan man undra varför inte någon resenär reagerade. Jo, det fanns bara en sådan ombord förutom nämnda skönheter och han var kindbo och talade som en sådan. Så när han frågade föraren ”Färr han bakers te staun?” så förstod denne ingenting.

    Men det gick ju bra i alla fall även om tåget blev försenat. Och av lätt förståeliga skäl var det ingen av de inblandade SJ-tjänstemännen som skrev en rapport.

    (Om någon undrar hur kindsdialekten låter så går det bra att lyssna på Olvert, en figur i Stefan & Kristers rollgalleri. Här t ex: http://www.youtube.com/watch?v=eEE5ft-wUss)

    • Hahaha, det var en rolig historia! Och tack för redogörelsen av förhållandena i Aplared. Den Vimsige blev lokförare 1982, så han måste ha blandat ihop sakerna. Han kanske menade Gånghester?

      • Ja, Gånghester lades ned 1989 så det kan han ju hunnit med.

        Annars hade han varit den andre jag hört talas om som varit lokförare i 42 år. Den förste var strejkledare för en strejk som Svenska Lokmannaförbundet (nu gått upp i ST-Lok) genomförde. Enligt Aftonbladet var han 59 år och hade jobbat som lokförare i 42 år. Strejken gällde främst lokförarnas pensionsålder och facket liksom Aftonbladet hävdade att lokförare plötsligt skulle förvandlas till säkerhetsrisker den dag de fyllde 60 år. Så jag skrev till tidningen och frågade om de inte tyckte att en lokförare som var 17 år var betydligt farligare. De svarade inte så jag vet inte vad de tyckte.

Kommentera

