Hotellet öppnade aldrig

Första gången jag skymtade byggnaden så fick jag nästan kalla kårar längs ryggraden. Långt in i skogen i ingenstans stod en gigantisk träbyggnad. Den var tre våningar hög och helt övergiven. Det växte sly och stora träd runt det som en gång måste ha varit en magnifik kåk. Jag började fundera över det övergivna rucklet. Vem bygger ett så pampigt hus, flera kilometer från närmaste granne? När jag några år senare återvände till Jämtland och den trevliga tjänstgöringen på Inlandsbanan fick jag svaret. Den makalösa historien om trevåningshuset en bit från Ytterhogdals gamla stationsområde fanns med i tågvärdarnas guidemanual det året. Jag satt som förstummad i Y1an första gången jag fick höra berättelsen. Jag kan inte låta bli att återge den även för den här bloggens läsare.

Det var när jag för några veckor sedan skrev ett inlägg om Gylsboda, platsen där Hitlers dröm ligger bortglömd, som jag nämnde den här storyn i förbigående. Jag fick flera mejl och kommentarer från läsare som var nyfikna och ville veta mera. Eftersom jag varit lite osäker på detaljerna och inte kunnat finna någonting om huset i Ytterhogdal på internet, så har jag de senaste veckorna fått ägna mej åt lite hederligt gammalt detektivarbete. Så vad var det då jag såg i Ytterhogdal, några mil norr om Sveg? Tro det eller ej, men det var ett järnvägshotell. Det byggdes helt färdigt – men öppnades aldrig. Inte en enda gäst har övernattat i detta hotell. Ingen frukost har någonsin serverats. Intima möten har aldrig ägt rum. Visst känns det som en spökhistoria? Det tycker åtminstone jag, som fascineras av fenomenet övergivna platser.

I Ytterhogdal fick en driftig man veta att det skulle byggas en järnväg från Stockholm till Norge. Den skulle passera Ytterhogdal, där Inlandsbanan nyss invigts. Ytterhogdal skulle bli en stor järnvägsknut och locka massor av människor till samhället. Här fanns pengar att tjäna. Mannen slet med sitt bygge. Till slut stod det helt klart. Stolt betraktade hotellbyggaren sitt verk. Han gav sej iväg för att göra det sista inköpet: möblerna. På sin resa nåddes han av beskedet att den svenska regeringen hade ändrat planerna: det skulle inte bli någon järnväg till Norge. Åtminstone inte via Ytterhogdal.

Så där stod nu det nybyggda järnvägshotellet, mitt ute i ingenstans. Inlandsbanan passerar visserligen förbi ett hundratal meter bort, men själva samhället ligger nästan en halv mil från stationsområdet. Anledningen till att järnvägen hamnade så långt utanför byn var att spåren drogs den kortaste vägen mellan Sveg och Svenstavik. Ytterhogdal hamnade därmed helt offside. En annan kul grej med detta lilla samhälle är att det ligger exakt i mitten av Sverige. Den geografiska mittpunkten går bara en liten bit utanför Ytterhogdal. Samhället ligger dessutom i landskapet Hälsingland, tillhör Härjedalens kommun men räknas till Jämtlands län. En unik företeelse. Det är mycket man lär sej som lokförare. Kanske är det därför som Kära hustrun påstår att hon inte känner någon som är så allmänbildad som jag.

7 thoughts on “Hotellet öppnade aldrig

  1. Tack för den intressanta berättelsen. Alltid kul att veta saker. Lokförare blir kanske allmänbildade, min handledare som jag hade när jag var ute och körde gods på en av mina praktiker kunde berätta en historia om nästan varenda liten by längs med hela södra stambanan, och nästa gång man passerade hade han en ny historia att berätta om samma plats. Har själv börjat samla på mig historier att berätta. Vem vet, om tio år kanske jag har till en hel blogg =).

  2. Intressant historia om hotellet! Låter värt ett besök med kameran! 😛

    Det där med geografiska mittpunkten gör att min geografilärares röst envist klingar i mitt huvud och säger Flataklacken i Medelpad. :-/

Kommentera

