Min bästa tid är nu

Månadens bästa stund infaller två gånger. Varannan vecka sitter jag hemma i soffan och slappar efter en hård tjänstgöringsperiod och ser fram emot min lediga vecka. Jag njuter, knappar på datorn och planerar de närmaste dagarnas aktiviteter. Denna dag brukar infalla på måndagar i ojämna veckor. Men inte denna gång. Jag påbörjar min ledighet redan idag, söndag. Dessutom blir det inte sju fridagar, utan åtta. Bingo. Man kan bara tacka och ta emot. Anledningen till denna extra ledighet är att jag under den senaste månaden inte varit utlånad utan tjänstgjort på min hemstation Alvesta. Nästan samtliga turer är långa som ösregn. Och värre har det blivit sedan vi börjat köra skrottågen åt Stena. Jag skriver värre, men jag menar värre i en positiv bemärkelse. Jag som har tio mil till jobbet gillar långa turer, eftersom de genererar mycket ledighet. På så sätt kan man nog säga att jag hamnar rätt i livet. Alvesta is da shit. Jag kan rekommendera kollegor att söka tjänstgöring hos Green Cargo i Alvesta. I alla fall om man vill få ut så många fridagar som möjligt ur tillvaron. Just nu är det anställningsstopp, vad jag vet, men någon gång ska väl konjunkturen vända? Alvestaförarna har några turer till Göteborg, kör ett tåg fram och tillbaka till Kalmar och hamnar mellan varven på exotiska platser som Mönsterås och Nybro. Men framförallt handlar Alvestatjänstgöringen om en faslig massa T44- och Td-körning till Olofström, med tillhörande radioloksväxling. En del lokförare gillar inte radiolokstjänsten. Jag tycker den är helt okej. Framförallt med tanke på den fina belöningen som infaller varannan vecka…

4 thoughts on “Min bästa tid är nu

  1. Jag kan ana att du visste vad du gav dig in på och gjorde ett val för att komma närmare hemma. Och det tycks ha fungerat fint. Nu fick jag också en hint om hur krävande rangeringen är. Du har beskrivit hur noggran den skall vara. Bifogar en bild från min klass i Gävle där vi året innan slutat 9:an. Vi hade en träff i lördags där bara 16 gick vidare till sista ring. – 51 år! – http://hem.passagen.se/osbydata/02ullasbild.jpg – det blev en resa till Uppsala.

  2. För oss Kalmar förare så är Alvesta mer exotiskt än Nybro och Mönsterås som man är så ofta i att ibland vet man inte var man är(;-

Kommentera

