Nej, ingenting är klart

”Klart med Pågatåg till Blekinge”. Jag vet inte hur många gånger jag läst den rubriken de senaste månaderna. Häromdagen var det dags igen. Lokaltidningarna toppade sina hemsidor med nyheten. Radio Blekinge likaså. På Facebook jublade folk. ”Äntligen!” Det som hände var att Region Blekinge, efter många om och men, till slut beslutade sej för att säga ja till förslaget om Pågatåg till Sölvesborg. Nu vill inte jag vara en glädjedödare, men än är det nog för tidigt att ropa hej. Blekinge kan tycka vad de vill, men de är inte ensamma i detta beslut. Skånetrafiken och Trafikverket måste också vara med på noterna.

Det är ett fult spel som pågår i kulisserna, ska ni veta. Region Skåne säger att man välkomnar Blekinges satsning, men i det tysta arbetar Skånetrafiken för att det inte ska bli några Pågatåg till Sölvesborg. Vändtiderna blir helt enkelt för korta, anser man. Trafikverket har också varit emot vändningar i Sölvesborg, men ändrade sej för några veckor sedan. Det fick Skånetrafikens företrädare att gå i taket. Därför ändrade sej verket plötsligt igen. Nu avråder man åter från tågvändningar i Sölvesborg. Istället pratas det om ”provtrafik” i januari. Ingen som är någorlunda insatt känner till nåt om detta eller förstår hur ”provtrafiken” ska gå till rent praktiskt. Både Skånetrafiken och Trafikverket anser att om Pågatågen ska gå till Blekinge, så måste det bli till Karlshamn.

Karlshamn säger dock nej till Pågatåg, vilket vid en första anblick kan tyckas lite märkligt. Man anser att kostnaden blir för hög i förhållande till nyttan. Man tror också att en Pågatågssatsning kan äventyra möjligheten att i framtiden utöka godstrafiken till en av Sveriges största hamnar, i Stilleryd utanför Karlshamn. Jag kan köpa en del av argumenten. Det känns som om jag är den ende människan på klotet som ställer mej på Karlshamns sida i denna fråga.  Åtminstone gör jag det med ett halvt ben. Jag tycker debatten har blivit helt fel. Pågatågsförespråkarna hävdar att Karlshamn säger nej till tågtrafik. I en intressegrupp på Facebook läser jag att folk upprörs över att de i framtiden inte ska kunna åka tåg till en stad som Karlshamn. Que? Sanningen är att Karlshamn redan har bra förbindelser, både österut och västerut. Öresundståget går varje timme, från tidig morgon till sen kväll.

Nåväl. Det är två veckor sedan ansökningstiden gick ut för tåglägen i T14. Skånetrafiken, som tröttnat på Blekinges velande, har i sin beställning angett Bromölla som slutstation. Det är möjligt att det går att göra en kompletterande beställning i efterhand, jag är dåligt insatt i den formella gången. Jag kan inte påstå att det inte blir Pågatåg till Blekinge, men jag vet att parterna fortfarande har en lång väg kvar att vandra. Ska jag våga mej på en gissning, baserat på den kunskap och de fakta som jag känner till, så tror jag att det blir Pågatåg till Blekinge – men knappast i december 2013.

4 thoughts on “Nej, ingenting är klart

  1. Jag kan också acceptera vissa av Karlshamns argument för att skjuta satsningen med pågatåg på framtiden. Men det ena argumentet som de sa härom dagen fick mig att ilskna till. Man säger nej för att man vill satsa på busstrafik till Växjö… och visst, det låter faktiskt mycket bra för idag finns det inte en endaste avgång till Växjö utan bussen går bara till Tingsryd där man måste byta buss. Men samtidigt så påpekade Sölvesborg för Karlshamn att Länstrafiken Kronoberg bestämt säger nej till den utökade trafiken till/från Växjö och Karlshamn. Och det medgav visserligen Karlshamn men tyckte att ”de kan ju ändra sig” och då ville man inte ha satsat de pengarna på pågatåg den dagen man ändrat sig.

    Men samtidigt kör Skånetrafiken ett väldigt fult spel gentemot Blekingetrafiken. Att vädja till Blekingetrafiken att säga ja till pågatåg och sedan när Blekingetrafiken säger ja men bara till Sölvesborg då verkar Skånetrafiken säga stopp. Visst, man har kort vändtid men sanningen är att redan idag har Skånetrafiken korta vändtider. I Helsingborg ligger pågatågsvändningarna på 6 minuter(de som går via Teckomatorp)

    • Ja, i Helsingborg har man 6 minuter vändning. Och hur bra går det?
      Dessutom finns det fler spår i Helsingborg som gör det möjligt att köra runt de tåg som är i vägen. I Sölvesborg saknas den möjligheten eftersom Öresundstågen har möte där en gång i timmen. Enda lösningen på det är ytterligare ett spår med plattform, men det kommer aldrig att ske till T14.

      • Nej man har inte 6 minuters vändning i Helsingborg. Det är 66 minuters vändtid. Det var 6 minuter tidigare men detta fungerade ju som bekant inte så bra.

  2. Jaha, då har vi facit. Idag meddelar Skånetrafiken hur trafiken kommer att se ut från 2013. Det blir exakt som förutspådde. Inga pågatåg till Sölvesborg i december.

Kommentera

