SJ tvingas till prishöjningar

De kraftigt höjda banavgifterna får nu konsekvenser även för vanliga resenärer. SJ höjer nästa vecka sina biljettpriser med mellan tre och sex procent. SJ uppger att de så kallade infrastrukturavgifterna ökar med 74 miljoner kronor under 2013. Vissa typer av biljetter berörs dock inte av prisökningen. Förstaklassbiljetterna i snabbtågen är ett sådant exempel, nattågsbiljetterna ett annat.

Banavgifterna, som alla järnvägens operatörer betalar till Trafikverket, är en slags hyra för spåren. Avgifterna ökar med 25 procent under 2013. Det innebär att staten, genom Trafikverket, får in ungefär en miljard kronor i banavgifter i år. Tanken var att avgifterna skulle fortsätta att höjas mycket kraftigt fram till 2021. Detta förslag stoppades dock under en omröstning i Riksdagen i december.

Meningen med de höjda banavgifterna var att få in medel att återinvestera i järnvägssystemet. Det låter kanske bra. Problemet är bara att lönsamheten i branschen är dålig. Höjda avgifter skulle bli ett hårt slag för framförallt godstrafiken. Bedömare anser att ökade avgifter skulle ha lett till att ännu mer gods kommer att transporteras på vägarna istället för på järnvägarna.

Annonser

5 thoughts on “SJ tvingas till prishöjningar

  1. Hur tänker då en lokförare om framtiden? Det behövs investeringar i järnvägsnätet för att förhindra mer förfall men också för att bygga ut för ökad trafik.
    Jag ser ju också att vi måste få över mer trafik från vägnätet till järnvägen inte minst ur miljösynpunkt. Minsta störning på vissa sträckor får ju störningar under lång tid efter händelsen.
    Vore kul att höra dina synpunkter…

    • Min enkla synpunkt i ärendet är att Sverige självklart måste renovera och bygga ut järnvägen kraftigt. Detta kan inte göras genom att branschen själva ska betala kalaset. De pengarna finns helt enkelt inte. Det är staten, alla vi skattebetalare, som måste stå för fiolerna. Jag har skrivit det tidigare och gör det igen: vill vi ha en fungerande järnväg så måste vi inse att den kostar pengar.

      • Jag håller med dig i dina synpunkter.
        Vi måste satsa på järnvägen både på kortare och längre sträckor. Vi måste också satsa på järnvägen för godstransporter på längre sträckor.

        I och med att devisen att varje trafikslag skall bära sina egna kostnader är borta sedan många, många år, så finns det ju möjlighet att låta andra trafikslag (läs biltrafik) också betalar för järnväg. Jag tror också att det är viktigt att planera väg och järnvägsutbyggnad samtidigt där det är aktuellt. Tänker då som här mellan Trollhättan och Göteborg.
        Det gjordes väl ett försök med biltåg mellan Trelleborg? och Strömstad som gick tomma fram och tillbaka. Vet inte vad som gick fel i det försöket.

        Men som sagt, det fehövet tillföras skattepengar för att inte allt skall förfalla…

  2. Kunde man inte tänka sig att införa vägavgifter för den vägbundna trafiken och sedan använda de pengarna till att underhålla järnvägarna? För varför ska järnvägarna kosta pengar när bilvägarna är gratis?

    • Jag tycker absolut att man kunde föra över pengar från vägsidan till järnvägssidan. Tyvärr blir det nog omöjligt att få igenom ett sådant förslag rent politiskt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s