Överliggning hos Kära hustrun

Massor av överliggningar har det blivit genom åren. Många har varit minnesvärda, andra har jag helt glömt bort. Ibland har rummen varit kalla och trånga, ibland stora och stekheta. En och annan gång har hotellfrukostarna varit magnifika, andra gånger har jag inte fått så mycket som en fläskläpp att sutta på. Det finns ställen jag längtar tillbaka till. Det finns platser jag aldrig mer vill se. Jag har varit i Kiruna som längst norrut och i Trelleborg som längst söderut. Exakt hur många orter jag haft övernattning på vet jag faktiskt inte. Jag försökte räkna efter en gång, men minns inte vad jag kom fram till.

Som sagt: en massa platser har det blivit. Frågan är dock om inte dagens överliggning slår alla rekord. Bättre kommer det nog aldrig att bli. Jag befinner mej nämligen – hemma. Om en timme kryper jag ned bredvid Kära hustrun. Möjligtvis kommer jag också att få trängas med Alice framåt morgonkvisten. Hon har en förmåga att smyga upp i sängen när husse och matte försvunnit iväg till John Blund. Vid halvsex-tiden i morgon bitti ringer de två väckarklockorna. Det får bli en snabb tallrik yoggi med nötter till frukost. En knapp timme senare inställer jag mej åter på arbetsplatsen. Det blir en sväng fram och tillbaka till Älmhult.

Anledningen till att jag befinner mej hemma är att jag egentligen skulle ha övernattat på hotell i Olofström, bara två mil från bostaden. Med lite planering och tack vare en vänligt sinnad kollega i Alvesta kunde jag parkera bilen i Olofström tidigare i eftermiddags. Strax efter 20 ikväll var växlingsarbetet avslutat och BMWn kunde åter tuffa söderut. Det blev en kväll hemma i soffan framför TVn istället för ännu en natt i en hotellsäng. Det bytet kan man inte klaga på.

2 thoughts on “Överliggning hos Kära hustrun

Kommentera

