Götalandståg på väg återuppstå

Dagarna före påskhelgen kom beskedet: SJ lägger ned sitt dotterbolag Götalandståg. Nu når nya uppgifter den här bloggen. Götalandståg är på väg att återuppstå. Tycker ni det låter snurrigt? Ja, det gör faktiskt jag också. Riktigt vad som har hänt vet jag inte. Men plötsligt förhandlar parterna igen. Både på central nivå och på lokal. Enligt fackförbundet ST är det meningen att Götalandståg ska återuppstå, under förutsättningen att SJ och facken kan komma överens om ett lokalt avtal i Göteborg.

På central nivå har facken på spårtrafikområdet varit tydliga med att inga förhandlingar om det så kallade branschavtalet kommer att slutföras innan situationen i Göteborg är löst. ST och Seko ser, med all rätt, allvarligt på det som hänt i västra Sverige. De anser att SJ försöker dumpa kollektivavtalen, vilket kan få förödande konsekvenser för arbetstagare i hela landet i framtida upphandlingar.

SJ och Almega gick ut hårt i årets avtalsförhandlingar. Jag vet inte vad de hade förväntat sej, men facken svarade med samma mynt. Än så länge är det naturligtvis för tidigt att ropa hej, men visst känns det som om det nu är arbetsgivarna som fått backa en aning? Fråga mej inte vad det beror på. Kanske var de inte beredda på motståndet, kampviljan och konflikthotet som mötte dem? Kanske insåg de plötsligt att det inte bara är konkurrensen om kunderna som ökar nästa år, utan även konkurrensen om personalen? Kanske fick de klart för sej att risken för kraftig lokförarbrist är uppenbar redan 2015?

Annonser

7 thoughts on “Götalandståg på väg återuppstå

  1. Det blir lite slump vem som hamnat i trångmål i just rätt ögonblick, när de kan få draghjälp av att branschen är avtalslös.

    Kanske en anledning att ha 1-åriga avtal?

  2. Nu ska man inte lita på uppgifter från TCC, de får pengar för att utbilda och har samtidigt en fot med i Almega så det ligger helt i deras intresse att utbilda för många lokförare och få ner deras löner. Lokförarbristen är uppblåst av arbetsgivarna och till stor del en myt. Det finns dock ingen övertalighet inom yrket, det ska väl märkas, så egentligen borde det vara lokförarnas marknad när det gäller val av arbetsgivare.
    Myndigheten för yrkeshögskolan (de som betalar för utbildningarna) gjorde förra året den så kallade lokförarutredningen där man konstaterade just detta och de har i år minskat antalet utbildningsplatser från nära 400 till 98. Staten har inget intresse av att betala för utbildningar som människor inte kommer att kunna använda för att de går ut i arbetslöshet. Vi kan milt sagt säga att Almega och TCC gick i taket pga av detta beslut, de tog det till regeringsnivå men MYHs beslut kan inte överklagas.

    • Detta bekräftar en framväxande misstanke att Almega ligger bakom en del saker som skett på sistone, exempelvis försöka dumpa avtalen vid inrangeringen av Öresundståg och Götalandståg.

      Kan det finnas ett övergripande mål för Almega att omstrukturera hela arbetsmarknaden mot otrygghet i form av deltid, staplade vikariat och timanställningar?

      • Finns det pengar att tjäna? Som di brukar säga i TV-serierna i landet på andra sidan pölen, ”follow the money.” Jag tvivlar inte ett ögonblick på att Almega har långsiktiga mål, tyvärr är fotfolket och facken inte alls lika organiserade utan kämpar mer från dag till dag, och Almega är inte sena att utnyttja detta. Det senaste året har förhandlingarna mellan fack och arbetsgivaren SJG varit skandalöst dåliga och man frågar sig lite stilla om det bara var ett sätt att hålla facket sysselsatta utan att någonsin ha för avsikt att komma fram till ett nytt avtal och att man hade den här planen med övertagande av verksamheten i bakfickan hela tiden.

    • Tack för din bekräftelse av mina misstankar! Svar som detta gör att kommentarerna blir mer intressanta än någonsin.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s