Hitlers dröm fanns i Gylsboda

524327_10200906093123933_1228414386_nMan lär så länge man lever. Och man lär så länge man kör tåg. Det är en slutsats som jag dragit de senaste åren. Hur öde och ointressanta bygderna än verkat där jag tuffat fram med mina tåg, så har det nästan alltid funnits en spännande historia att berätta. Det räcker att skrapa på ytan. Att se bortom träden, sjöarna och vägförsignalerna. Att släppa blicken från körordern, att försöka lyssna förbi Hasslern.

Jag har de senaste månaderna tillbringat otaliga timmar längs banan mellan Älmhult och Olofström. Den är knappt fyra mil lång. Jag vet inte hur många miljarder granar det finns bara längs denna sträckning. Plötsligt kan några hus skymta förbi. Eller en ljudsignaltavla. Så mycket mer än så är det inte. Tror man. Men en dag åkte jag förbi en stenkaj med en märklig gammal kran, så jag började luska lite. Det var häpnadsväckande saker jag kom fram till.

Det visade sej nämligen att en del av världshistorien ligger gömd här inne i skogen i trakterna där Skåne, Blekinge och Småland möts. Här, i Gylsboda, finns ett stenbrott där man bryter en exklusiv, svart diabas. Idag används diabasen till bland annat gravstenar. Stenbrottet ser nedlagt ut från järnvägshållet, men brytningen fortgår. Det intressanta med detta stenbrott är att det var här, bland annat, som Hitler beställde materielet till sitt planerade segermonument, som skulle resas i Berlin. Tyska staten betalade stenen, den bröts men transporterades aldrig iväg. Kriget tog en ny vändning och Hitler fick annat att tänka på. Det påstås att det fortfarande ligger kvar så kallad tysksten på flera platser i Sverige. Så även i Gylsboda.

En dag när jag skulle köra ett ensamt lok från Älmhult till Olofström så kunde jag inte låta bli att stanna till ett par minuter i Gylsboda. Jag hade avgått tio minuter före tiden och var inte i vägen för någon annan. Jag läste på informationsskyltarna vid stenbrottet och knäppte en bild med mobilkameran. Jag kan inte låta bli att fascineras av sådana här berättelser. Och det handlar inte bara om Gylsboda. Jag har liknande erfarenheter från hela landet. Om ett nybyggt järnvägshotell som aldrig öppnade. Om ett samhälle som helt saknar vägar. Om såna saker.

12 thoughts on “Hitlers dröm fanns i Gylsboda

  1. Kul att du stannade till & tittade vid ”vårt” vackra gamla stenbrott. Brottet som är i bruk ligger bara en liten bit längre bort. Titta gärna in på http://www.lindbergdiabas.se för att se lite vad man kan göra av den vackra Diabasen. Och om du stannar till igen är du så välkommen in i lilla verkstaden i Gylsboda! Mvh / Pia

  2. Tack för ännu en läsvärd och underfundig historia!

    Starkt jobbat att hålla en så hög klass på bloggandet, vecka efter vecka!
    Ser fram emot nästa.

    Mats

  3. Jonas, din blogg håller absolut högsta klass! Håller med Mats! Ser redan nu fram emot nästa inlägg!!

  4. Instämmer i föregående talare ! Intressant, bra skrivit, sakligt men inte för många detaljer. Bra jobbat ! Följer dig varje dag
    Med vänlig hälsning, Fredrik Friberg

Kommentera

