Datasupporten rycker ut

Min gode vän Konduktören har äntligen skaffat en dator. Han är pensionerad sedan några år, men intresserar sej fortfarande mycket för järnvägsfrågor. Både jag och Konduktören Jr – Stinsen, alltså – har tjatat på honom att lära sej surfa på internet. Det vore en guldgruva för honom. Man kan nog säga att det förelegat ett visst motstånd mot dessa idéer. ”Såna där moderna grejer begriper inte en gammal gubbe som jag.” Typ. Men någon gång förra året började det hända saker. Konduktören anmälde sej till en datakurs. Poletten hade nog trillat ned, trots allt. Nu har han fått ärva en laptop. Häromdagen var han hos Telia och köpte ett bredbandsabonnemang. Äntligen. Igår ringde han och behövde lite hjälp. Tyvärr befann jag mej på ett Td-lok tio mil bort och kunde inte bistå. Det fick bli idag istället.

Jag befarade det värsta. Konduktören verkade dock ha gjort sin läxa på datakursen. Fingrarna dansade över tangentbordet när han skrev in ”Postvagnen” i sökmotorn. Han fyllde på med ”Järnvägshistoriskt forum”. Och så förstås den viktigaste sökningen av dem alla: ”Lokförare blogg”. Samtliga sidor sparades som favoriter. Konduktören stängde av datorn och satte igång den igen. Han fyllde i lösenord och startade webbläsare. Han hade lite problem med musen, som inte ville ligga stilla när han skulle klicka. Jag fick hjälpa till med lite småtips. Vi drack kaffe och fortsatte kursen. Sedan tyckte Konduktören att det fick räcka. Hårddisken där uppe var liksom full för stunden.

Jag fick två järnvägsböcker som tack för hjälpen. Konduktören ska flytta och håller på att sortera ut lite dubbletter ur det imponerade arkivet. I morgon lär han fortsätta städningen. Han kommer säkert att logga in på sin nya dator också. Kanske läser han just nu de här raderna. Eller så har han fastnat bland alla de fina bilderna i ”Järnvägshistoriskt forum”. Det är väldigt lätt att göra det. Just nu imponeras jag själv av kollegan Brännlunds 70-talsalster. Signaturen G.S har dessutom lagt ut en hel del fina bilder i ”Postvagnen”. De är någon nyare, från 80-talet, och visar tåg och miljöer som inte längre finns eller ser helt annorlunda ut.

2 thoughts on “Datasupporten rycker ut

Kommentera

