Ett skrottåg kommer lastat

528227_10200872828332334_571266456_nFör några veckor sedan blev jag den förste lokföraren på säkert tio år som körde ett utgångståg från Ättekulla utanför Helsingborg. En historisk händelse, skrev jag och kände mej lite mallig. En av bloggens läsare på Malmöfjärren påpekade helt riktigt att kollegorna som hade satt dit de så kallade kaffevagnarna var ännu mer historiska. De blev liksom först ut på det gamla industrispåret. Dessutom kände sej även tågklareraren lite unik eftersom det var han som hade trafiklett hela denna operation i Ättekulla. Det blev många om budet. Vi får dela på äran och berömmelsen.

Idag var det dags igen. Den här gången var Olofström platsen. I vagnarna fanns inte kaffe, utan skrot. Dessa transporter har tidigare skötts av både Peterson Rail och Rush Rail, men också av Stena Metall själva. Nu har Green Cargo tagit över körningen, som är ganska omfattande. Ser jag rätt i turlistan så ska skrottågen gå fem, sex dagar i veckan. Det blev lite småstressigt idag när vi först skulle hänga av halva containertåget vid den övre Volvofabriken, sedan växla in den resterande Torslandadelen på spår fyra vid den nedre bangården, flytta tomvagnar in på spår ett och hämta en så kallad Umeåvagn på åttan. Först därefter kunde vi backa över och koppla på de fem skrotvagnarna. Efter ytterligare ett växlingsdrag hade vi hängt i även avgående Gentvagnar. Så bra. Nu var det bara hälften av jobbet kvar, på Olofströms övre…

Dagens stora katastrof inträffade när vi insåg att vi inte skulle hinna med någon riktig kaffepaus. Vi fick låna varsin porslinsmugg av tågklareraren och ta med oss kaffet på loket. Imorgon gäller det för mej att komma ihåg att lämna tillbaka kopparna, annars ligger jag risigt till. Sånt är aldrig bra. Framförallt inte när man har med tågklarerare att göra. Nåja. Det tar ungefär tio minuter att köra mellan de olika bangårdarna i Olofström, så vi hann sörpla i oss kaffet. Kollegan hade glömt sina smörgåsar hemma, men hittade en burk med gamla muffins längst ned i väskan. Själv hade jag, som den fattige och lågavlönade lokförare jag är, ett hårdkokt ägg att smaska på.

Vi hämtade den andra delen av Genttåget och satte ihop grupperna i rätt ordning. Några minuter försenat lämnade tåg 6136 Olofström. Det blev ett rejält tåg. I alla fall med mina mått mätt. Definitivt det tyngsta tåg som jag kört på gamla SOEJ, Sölvesborg Olofström Elmhults Järnväg. De två Td-loken fick slita för traktamentena. Denna första skrottransport i Green Cargos regi vägde 1455 ton, vilket är mycket med tanke på kurvorna och de kraftiga stigningarna. I Lönsboda stod en fotograf och plåtade tåget. Var det en slump eller kände han till dagens världsunika händelse? Dyker bilden upp i Aftonbladet? Nej, just det. De skriver bara om tågförseningar som gäller SJs tåg.

Annonser

2 thoughts on “Ett skrottåg kommer lastat

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s