Det blåser upp

Sedan jag började som lokförare för drygt tolv år sedan har jag aldrig varit med om någon strejk. Äldre kollegor har dock berättat hur det kunde gå till förr i tiden. Den Vimsige påstår till och med att han var med på bild i Göteborgs Posten i samband med en stor konflikt på 1980-talet. Jag vet inte om han talar sanning. Men en sak vet jag: det börjar blåsa upp nu, riktigt ordentligt. Branschens arbetsgivare tycks ha kommit överens om att en gång för alla trycka till de där jobbiga och bortskämda tågtyperna som aldrig kan hålla käften och bara göra som de blir tillsagda. Drömmen är förstås att kunna dumpa villkoren för oss järnvägare till samma nivå som råder i bussbranschen och bland lastbilschaufförerna. Det vore mumma och hade gjort gott för lönsamheten. Vi som såg Uppdrag Granskning för några veckor sedan fick ju en fin bild av hur framtiden kan se ut även för oss om arbetsgivarna får som de vill.

Som jag ser det är risken för konflikt överhängande. Parterna står väldigt långt ifrån varandra. Det gäller på alla nivåer. På central nivå har Seko för tillfället lagt ned alla förhandlingar med Almega. Det gäller inte bara inom spårtrafikområdet. Anledningen är att arbetsgivarna vill göra kraftiga försämringar i pensionsavtalet på telekomsidan. På lokal nivå inom SJ har förhandlingarna kört fast. Detta sedan SJ valt att lägga ned sitt dotterbolag Götalandståg och tvingat in personalen i Spåra SJ, ett avtal som är betydligt sämre än det som tidigare tillämpades. På Stockholmståg rustar man för krig, eftersom kollegorna befarar att de kommer att drabbas av samma öde som Götalandståg. Det finns flera exempel på hur arbetsgivarna försöker tvinga fram försämringar.

Facken gör förstås rätt som sätter ned foten. Det är vår framtid som står på spel. Vill politikerna fortsätta sitt konkurrens- och upphandlingsspel, så måste vi se till att vara stentuffa. Våra makthavare kan snacka hur mycket de vill om fördelarna med denna saliggörande konkurrens, de kan prata om höjd kvalitet och bättre tillgänglighet. Det är bara mumbo-jumbo. Vi som jobbar i branschen vet vad det handlar om: den arbetsgivare som bäst lyckas dumpa villkoren för de anställda vinner kontraktet. Det handlar bara om pengar, ingenting annat.

Därmed är vi inne på en annan frågeställning. Lönsamheten i branschen är dålig. Det är svårt att tjäna pengar på att bedriva tågtrafik. Fackens motparter är Almega och SJ, men frågan är om inte förhandlingarna borde föras direkt med Sveriges politiker? Det är de som fattar besluten och som sätter ramarna. De talar sej varma för järnvägen, men när TV-kamerorna stängs av och journalisterna gått hem, så gör de inte ett skit. Vill vi ha en fungerande järnväg så måste vi också inse att den kostar pengar.

Annonser

13 thoughts on “Det blåser upp

  1. There is a storm coming…when it hits, you’re all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us.

  2. Vad tror ni ERTMS är till för? För att Svenska Lokförare skall köra tåg nere på kontinenten? Haha…, det är naturligtvis för att billiga förare skall köra tåg i Sverige. Tro inget annat. Se på flyget vad som pågår. Ryanair har ju ingen egen personal utan hyr av ett bemanningföretag. Dom kan ju hyra in den billigaste. Rayanair´s chef vill ha en pilot, minder besättning, varuautomater där resenärerna köper maten. Hoppas att inte luftfartsmyndigheterna ger med sig. Men så är det ju, Money talks.

    • Det där lönedumpningsspöket brukar dyka upp litet av och till. Problemet är bara att svenska lokförare har generellt inte exceptionellt bra villkor jämfört med övriga europa. Vi har bättre arbetstidsregler än t ex irländska förare som har arbetsveckor på över 40 timmar, men å andra sidan kan järnvägspersonal i Frankrike, Portugal, Spanien och flera andra länder gå i pension redan vid 55-57års ålder. I Sverige har dessutom mycket av de förmåner som tidigare var kopplat till järnvägsanställningen försvunnit -fribiljetter, subventionerad läkarvård, boende, skolor mm, även åt familjemedlemmar. Jerzy Machinist i Polen kanske tjänar mindre än Svenne Lokförare räknat i kronor och ören, men hur ser resten av villkoren ut? Faktiskt är det ju så att både danska och norska lokförarförbund har klagat över social dumpning när svenskar har gett sig in och kört över gränsen.

      Därmed inte sagt att man inte försöker pressa ner löner och villkor på andra sätt. Skånetåg var ju ett exempel, där företaget i princip inte hade några egna anställda, utan alla förare fick vara egna företagare med F-skattesedel o s v som fakturerade Skånetåg för utförda timmar. Praktiskt sätt att slippa ifrån en hel del ansvar för t ex sociala avgifter, arbetsmiljöansvar mm. Trots detta gick både Skånetåg och Skånetåg Bulkdragarna i konkurs under delvis förvirrade omständigheter. Men det är väl långt ifrån omöjligt att det dyker upp någon glad frifräsare som försöker köra det konceptet igen. Det finns ju ett antal mångsysslande enmansföretag i branschen, fast än så länge är de mer eller mindre beryktade undantag.

      Nej, någon invasion av billiga utrikiska förare från bemanningsföretag tror jag inte på -den biten sköter vi så bra själva. Däremot tror jag att Almega kommer att driva sin linje om s k ”moderna kollektivavtal” så hårt de bara någonsin kan -vad har de att förlora på det egentligen? Klarar de fackliga organisationerna inte av att möta det här, så är jag rädd för att man hamnar i en sits där dels avtalen skjuts en bra bit bakåt, dels förlorar fackföreningarna mycket av sitt existensberättigande i medlemmarnas ögon -vilket naturligtvis lämnar öppet för ytterligare utspel av den här typen från Almegas sida.

      Frågan är bara hur järnvägsföretagen tänker lösa rekryteringsfrågan om några år om man t ex får igenom ideerna om årsarbetstid, ökad andel nattarbete och andra försämringar i arbetstidsreglerna. Det är trots allt rätt så få som klarar av de medicinska och psykologiska kraven tillsammans med urvalstesterna, och de kan nog klara av att hitta jobb på andra håll om järnvägen inte är attraktiv längre. En lobbyingkampanj mot Transportstyrelsen för att lätta på kraven?

  3. Om alla operatörer sänker lönekostnaderna så blir ju bara priset på upphandlingen lägre och då blir inte vinsten högre så jag förstår inte vad dom är ute efter. Sedan kan jag tycka att det är konstigt att tex Arriva och Veolia tycker det är ok att SJ håller på så här samtidigt som dom själva är bundna av avtal som är betydligt fördelaktigare för personalen. Konkurrens på lika villkor?

    • Kan garantera att både Arriva och Veolia kommer ta sina chanser om SJ får igenom detta. Det öppnar ju för en dumpning i hela branchen.

      • Då är alla nere på samma lönenivåer och så räknar man på anbuden utifrån det och så blir priset lägre och företagen tjänar inte mer än innan. Så jag förstår inte vitsen.

      • Svar till Anders
        Det cenariot kommer inte förr än trafikavtalet mellan exempelvis Arriva och Skånatrafiken ska förhandlas om. Så länge gällande avtal ligger så blir varje lönesänkning ren vinst för bolaget.

  4. SJ personal borde ställa krav, känns det berättigat att ha flera tusen kr mindre i grundlön än kollegor på andra järnvägsföretag?

    Strejk är ett bra ord.

  5. Jag har hört att det är lätt hänt att magont och andra typer av sjuka sprider sig lätt, vilket kan göra att många många blir sjuka samtidigt.
    Det skulle vara förödande om det hände alla lokförare och ombordpersonal helt plötsligt.
    Vi får hoppas att den sjukan inte kommer snart, för det vore ju…. hemskt.

    • Grattis o få till det kollektivt idag.
      De flesta är sig själv närmast.
      Men alla måste vara med då.

  6. Ping: Strejken närmar sej | I huvudet på en lokförare

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s