E-tam skrotas

Systemet för E-tam kommer att upphöra i sin nuvarande form, enligt ett tips till den här bloggen. Istället kommer Trafikverkets tågklarerare nästa år att återgå till det gamla sättet att jobba: man ringer varandra istället för att göra tåganmälan på elektronisk väg. Anledningen till denna förändring är inte kvalitetsbrister, utan att Transportstyrelsen vill klassa E-tam som ett säkerhetssystem, och inte bara som ett dokumenteringssystem. Trafikverket bedömer att en sådan klassifiering skulle bli allt för kostsam och komplicerad. Därför skapar man ett nytt system, utan de bitar som Transportstyrelsen anmärkt på. Det handlar bland annat om den presentationsbild som tågklareraren har på sin bildskärm. När det gäller de så kallade tkl-bladen så kommer dessa inte att uppstå igen. Åtminstone inte i pappersform. Själva blanketten kommer att fyllas i via en datafil.

Tåganmälan utväxlas mellan tågklarerare på sträckor som saknar linjeblockering. Förr kallades dessa banor för tam-sträckor, idag är benämningen system M. Den modernare varianten av detta säkerhetssystem, E-tam, infördes i Sverige 2009. En bidragande orsak till införandet av E-tam var den svåra olyckan i Hok den 16 juni 2003. 20 personer skadades när ett godståg (egentligen en vagnuttagning) kolliderade med ett stillastående resandetåg.

Annonser

One thought on “E-tam skrotas

  1. ETAM skulle dock inte förhindrat Hok-olyckan, eftersom det fortfarande går att ställa signaler till kör utan att utväxla tåganmälan eller hinderanmälan..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s