Jag gör som Karl-Bertil

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Jag gladdes åt framgångarna med den här bloggen och noterade igår nöjt att jag haft över 30 000 läsare i mars. Men så damp det ned ett mejl från WordPress, min webbportal. Det var visserligen skrivet på engelska, men innebörden gick inte att ta fel på. Eftersom detta var tredje månaden i rad som bloggen redovisar siffror över 30 000 besökare så kräver WordPress att jag startar ett företag för att få fortsätta skriva. Det finns tydligen en sådan regel, som jag godkänt när jag började blogga och kryssade i rutan ”acceptera villkor”. Det duger inte att vara ideell längre. WordPress är ganska skarpa i sina formuleringar och föreslår till och med ett namn på företaget: ”I huvudet på en lokförare AB”. Hur kul låter det? Men visst, det finns fördelar också. I sitt mejl hävdar WordPress att ombildningen av bloggen ”will generate some income”. Jag skulle alltså tjäna pengar på att skriva om det jag tjänar pengar på? Enligt en beräkning som WordPress gjort skulle bloggandet kunna innebära en förtjänst på 130 401 kronor om året. Det låtar ju nästan bra för att vara sant. Nu råkar dock Karl-Bertil Jonsson vara en stor idol för den här bloggaren, så i fortsättningen kommer hälften av alla inkomster att tillföras hans arbetsgivare Green Cargo.

”Ett mycket hedervärt initiativ. Är det kris så är det, då får alla hjälpa till att vända skutan på rätt köl igen. Det är viktigt att alla bidrar med vad de kan. Det handlar om många bäckar små. Själv hittade jag tre tomma Colaflaskor idag när jag var ute med hunden. Det var såna där stora tvålitare, så det blir sex spänn rakt in på Green Cargos konto”, säger kommunikationsdirektör Mats Hollander.

6 thoughts on “Jag gör som Karl-Bertil

      • Läs villkoren igen så får du se om det verkligen var så att du accepterade att du kunde bli tvungen att starta ett företag om siffrorna översteg 30.000 besökare. Jag är dock tveksam till om du är tvungen att starta ett företag pga detta. Men vem vet, det kanske hade varit en riktig guldgruva?

Kommentera

