Ännu en förlorad timme

31 mars 2013. Det är dags igen. Och som vanligt är jag en förlorare. En loser. En misslyckad och värdelös människa. Det handlar om den där förbaskade sommar- och vintertiden. Detta djävulens påfund, som infördes i Sverige 1980. Då styrdes landet av en borgerlig regering. Naturligtvis. Högern kunde klanta till saker och ting redan på den tiden. Jäkla Fälldin. Nåväl. Tidsomställningen har plågat mej i 20 år snart. I natt vrider vi fram klockan en timme. Jag är ledig och får alltså sova en timme mindre än vanligt. Mina kollegor som jobbar denna natt slipper jobba en timme. Vinnare och förlorare, som sagt. I höstas, när det var tid att vrida tillbaka uret, så tjänstgjorde jag förstås och fick jobba samma timme två gånger. Mina lediga kollegor fick sova en timme extra. Ja, det var för övrigt en natt att minnas… https://lokforaren.wordpress.com/2012/10/29/cirkus-vintertid/

Jag har kollat igenom gamla almanackor och kommit fram till att jag sedan 1994 nu förlorat 18 timmar på dessa omställningar. De har bara gått upp i rök. Det är snart ett dygn av mitt liv som försvunnit. Kan man inte få ersättning för såna förluster? Kan facket göra nåt? Eller regeringen? Vad säger EU? Och gamle Fälldin, har han inget samvete? Hade jag vetat vad som komma skulle så hade jag aldrig bett om statsministerns autograf vid hans besök på Ekbacken i Bräkne Hoby 1979. Till råga på allt hamnade jag på bild på lokaltidningens förstasida. Under bilden kunde man läsa: ”Är det månne en blivande centerpolitiker som vi här ser bredvid statsminister Fälldin?” Nej, det blev aldrig någon centerpartist av den lille gossen på bilden. I själva verket hamnade han så långt från centerpartiet man kan komma på den politiska skalan. Men det är, som det brukar heta, en helt annan historia. Just nu deppar vi bara över ytterligare en förlorad timme.

5 thoughts on “Ännu en förlorad timme

  1. Usch, ja. Hatar omställningarna. Men till skillnad från dig har jag bara jobbat natt 1 gång när klockan ställts om. Ändå jobbigt.
    PS. Du får väl betalt (Övertid+OB) när du jobbar en timma extra mitt i natten? Det får vi.

Kommentera

