Nio av tio får nej

När jag själv sökte till lokförare sommaren 2000 och blev skickad på de olika urvalstesterna och läkarundersökningen så var det ungefär en av fem som blev godkända. Själv tyckte jag testerna var ganska enkla. Tydligen är det som så att antingen har man den rätta profilen eller så har man det inte. Och har man inte egenskaperna som efterfrågas så tycker man testerna är svåra. Det verkar inte finnas några mellanting. Jag tyckte gallringen var ganska hård redan på den tiden. I allmänhetens ögon kan ju vem som helst bli lokförare. Det måste vara världens enklaste jobb, liksom. De senaste dagarna har jag haft kontakt med flera personer som sysslar med utbildning av lokförare och fått veta att Transportstyrelsen ökat kraven ytterligare. Nuförtiden är det bara en av tio som klarar urvalstester och läkarundersökning och kan söka till lokförarutbildningen.

5 thoughts on “Nio av tio får nej

  1. Huga… Att bli lokförare har för mig varit en dröm sedan jag var mycket liten. Jag är nu 17 år och dagen då jag kan söka till utbildningen börjar så smått närma sig. Jag tycker personligen att jag skulle passa bra till jobbet som lokförare, jag tycker om att arbeta ensam, är en lugn person och är bra på att organisera och få saker gjorda. Har du några förslag på hur man kan öva sig inför testerna? Jag förstår att mycket kanske är sådant som man inte kan träna till, men ändå.

    Det är väl tex en del tester som handlar om språkförståelse och grundläggande matte under tidspress, de kommer absolut inte att bli ett problem för mig. Men vad kommer det mer? Antar att simultanförmåga och koncentration sätts på prov? Jag har till exempel hört om något hemskt test som går ut på att sitta och glo på en hoppande prick i en halvtimme.

    • Du verkar ha rätt bra koll på vilka moment som ingår i testerna. Det enda råd jag kan ge dej är det som jag själv fick: nämligen att inte stressa upp dej. Det är bättre att klara de uppgifter du hinner med, än att hinna med en massa som du sedan har hälften fel på.

  2. Hej Björn.
    Tar mig friheten att svara. Jag har gjort lokförartestet eller motsvarande 5 gånger, av olika orsaker. Jag har trots antalet klarat mig varje gång. Vet inte om det gör mig lämpad att svara, någon som missat och sedan klarat vore kanske bättre, men gör ändå ett försök.
    För det första, hur provet ser ut beror vem som gör det, men vissa moment ingår alltid. Du har själv räknat ut ungefär vad som ingår. Den hoppande pricken fanns med när jag gjorde provet för en massa år sedan, men har inte gjort det sedan dess.
    Från minnet ingår detta:
    1. Språkförståelse. Vad betyder vissa ord.
    2. Minne. Komma ihåg viktiga fakta från en läst text. Eller flera nummer i några sekunder.
    3. Matematik (särskilt klockan)
    4. Talserier. (1 2 3 5 8 X) Vad är X.
    5. Geometriska figurer/tänka spatialt. (Om du viker ett ark papper vad får du för geometrisk figur mm)
    6. Stress/simultan-provet. Där skall man göra saker löpande, samtidigt som man får extra arbetsuppgifter som man skall svara på direkt eller på en given tidpunkt.

    Mitt råd är att öva att göra saker på tid, för att klara provstressen. Gamla högskoleprov skulle nog kunna vara bra, eller intelligensprov. Till datorn finns det spel som övar upp hjärnan som ”Brain trainer” och som har många av momenten ovan och även låter en arbeta under stress.
    Lycka till

  3. Hej lokförare

    Jag gjorde det första testet nyss över internet.
    Japp jag kuggade stenhårt.
    Svenska biten var ju lätt. Men siffer biten …? Jag fattade inte ett skit.
    Jag trodde det skulle vara typ: 13+43*18 eller du får ett päron av Bosse. Han har två kvar. Hur många hade han från början? Eller något.
    Men nej.
    Ja jag fattade aldrig vad, eller hur jag … Ja jag vet inte. Jag fattade i vart fall inte.
    Har det verkligen med lokföraryrket att göra?
    Eller är det bara för att gallra bort en massa folk?
    Då kunde man ju lika gärna ha ”tänk på en siffra mellan 1 till 10”. Å alla som gissar 2 kommer vidare.

    Ja, jag är lite sur på det.

    • Förstår att det känns surt, men det finns säkert någon mening med mattetesten som inte vi dödliga begriper. Du får göra ett nytt försök om några år!

Kommentera

