Kriget har bara börjat

SJ lägger ned sitt dotterbolag Götalandståg. Istället bildas en ny så kallad affär inom SJ. Företagsledningen skriver i ett mejl till de anställda att detta beror på strandade avtalsförhandlingar. Parterna har inte kunnat enas om ett nytt lokalt avtal. Följden av detta skulle bli att personalen gick över på branschavtalet. Men denna överenskommelse är uppsagd och därmed finns inget tillämpligt avtal. Nu hamnar istället lokförarna, tågvärdarna och alla de andra kollegorna i Västsverige i Spåra SJ. Därmed kommer samtliga anställda att omfattas av Spåra SJ från den 1 april, både när det gäller lönenivåer och arbetstidsregler.

Därmed är vi tillbaka på ruta ett. Egentligen kanske det är sämre än så. När DSB tog över lokal- och regionaltrafiken i den västra delen av landet höjdes lönerna och förmånerna kraftigt. När SJ Götalandståg övertog verksamheten för ett år sedan, så fick den personal som redan var anställd behålla sina DSB-villkor. Nu försvinner alltså dessa. Dessutom har SJ blåst en stor del av personalen på pension och extra semester. ”Den personal som idag har DSB-lön kommer att få ett tidsbegränsat tillägg som längst under ett år” skriver SJ i det mejl till personalen som bloggen tagit del av.

Så vad säger man då om detta? Jag kan inte låta bli att fundera över om inte den senaste tidens så kallade förhandlingar i Göteborg bara varit ett spel för galleriet. Man har väntat ut fackföreningarna. Arbetsgivarna på den svenska järnvägsmarknanden verkar ha kommit överens om att en gång för alla klämma åt personalen. Det handlar inte bara om SJ. Lönenivåer och andra förmåner måste ned om det ska gå att tjäna pengar i branschen. Vill man spetsa till det kan man säga att företagen profiterar på arbetarnas bekostnad. Jag tycker SJs agerande luktar illa. Men förvånad är jag inte. Kriget har bara börjat.

Annonser

16 thoughts on “Kriget har bara börjat

  1. Jag hoppas att järnvägsabetare över hela landet inser att det är ett angrepp på oss alla, inget kommer hindra andra bolag för att genomföra samma proccess. Samt att de berörda lokförarna och tågvärdarna inte ger sig utan strid. Skamligt att ett statligt bolag skall vara det mest aggressiva och arbetarfientliga i branschen.

    Allt stöd till de anställda på Götalandståg

  2. Lönen är extremt svår att sänka när den står i med i ett anställningsavtal. I värsta fall blir den ”fryst” till dess de övriga på samma bolag kommit ikapp.

  3. Upp till kamp och ta i med hårdhandskarna!!!!!
    Låt tågen stå stilla i 10 minuter till en början, låt dem stå stilla helt för att ge dem en välförtjänt lusing.

  4. Till littera69
    Det är inte svårt alls att sänka lönerna
    Nej den blir inte automatisk fryst, det är något som förhandlas och styrs via avtalen och fackförbuden.
    Varför tror du allt detta händer? Tror du att seko och st inte gör vad de kan?
    SJ AB gör precis vad de kan göra enligt lagarna, men om det är moraliskt ? Det skiter de i

  5. Den där lokföraren är välinformerad som vanligt …

    Det fanns nog flera förklaringar till detta. Grundproblemet var att Branschavtalet inte funkade som skrämselobjekt. Om man ändå riskerar att förlora i stort sett allt är det ganska ok att aldrig jobba mer än 10 timmar och alltid vara garanterad 11 timmars nattvila. Det är man inte bortskämd med i vår bransch. Problemet är bara att detta blir svindyrt för Arbetsgivaren. Har man dessutom inte förberett någonting och skall sitta och rita om alla turer mindre än vecka innan dom skall börja gälla så ligger nog paniken på lur. Tror inte detta var ett önskescenario hos SJ. Genom att ta in alla Götalandstågare i SJ AB med LAS-tid från såväl GS som DSB kommer det att ställa till rejäl oreda om man förlorar trafiken igen om två år och behöver göra nedskärningar.

    • Tror du har vissa poänger att branchavtalet innebar både problem för arbetsgivage och anställda men däremot tror jag snarare att det är SJ som skrämt med branschavtalet än facket. Nu kan både arbg. och fack jämföra branschavtalet och SJ Spåra och hävda att det är en seger.

      Tvärt om ser det mer och mer ut som om SJs ledning planerat detta hela tiden, man har i god tid sätt till att personalen gått över i vanlig SJAB uniform osv. Under tiden har man förhalat förhandlingarna eftersom man vetat att inte tjänar något på att skriva ett nytt avtal när man bara kan låta de gamla gå ut och sedan flytta över alla anställda till SJAB

  6. Det finns alltså 1:a, 2:a och 3:e klass hos de anställda hos SJ beroende på när de börjat och varifrån de kommer. Vad säger facken om denna diskriminering?

  7. Som tur är går Sj spåra ut nu också så det ska förhandlas om. Man får ju hoppas att facken centralt har insett allvaret i detta. Annars kan detta hända var som helst. Till slut har hela branschen sj-löner.

    • Ryktena säger att SJAB ska ha planer på att integrera Stockholmståg, som också är ett dotterbolag till SJAB, i moderbolaget som ett affärsområde. Om det finns ngn sanning i ryktet vet jag inte men jag vet att man ska inte tro på allt man hör…

  8. Man skall nog inte ge SJ skiten helt för detta, det är Västtrafik som har ont om pengar och måste få ner kostnaderna om man inte skall tvingas dra ner på trafiken vilket kommer leda till övertalighet. Man ligger hårt på SJ att få ner kostnaderna för Västtågen.

    • Ursäkta mig subwar! Västtrafik ska utöka trafiken så småningom och kommer därmed att behöva mer personal. Om Västtrafik har dålig ekonomi så kan det nog bero bl.a. på deras biljettsystem. Kan även nämna att de har infört biltullar i Göteborg om du inte viste det vilket innebär att dom uppmanar fler att åka kollektivt…

  9. SJ är långt ifrån det enda företag som gör så här. Man ser ju tydligt den röda tråden i samhället. Lönekostnaderna måste ner. När det gäller att få ett jobb så heter det, Take it or leve it. Man binder upp folk i skulder med dyra telefonlån och andra lån för att man skall vara med i det moderna samhället. Då tar man vilket jobb som helst till vilken lön som helst, för att kunna betala sina skulder. Man har lurat i den anställde, att facket är inget att ha. Du får en rejäl lönehöjning genom att slippa fackavgiften. Många har gått på det. Hur många är utanför facket idag? Dom borgerliga har fått arbetarna dit dom ville. Söndrade och sårbara. Tror ni på strid???

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s