Protester bäddar för ny trafik

Sedan den här bloggen för elva dagar sedan avslöjade att politikerna i Blekinge säger nej till förslaget att köra Pågatåg till Karlshamn, har debattens vågor gått höga i länet. Lokaltidningarna hakade genast på nyheten och sedan har protesterna växt lavinartat. En Facebookgrupp har bildats och lockat flera tusen medlemmar. Näringslivet i Blekinge har skrivit insändare. En av de pådrivande krafterna bakom protesterna är en gammal tågklarerare, som nu är kommunpolitiker i Sölvesborg. Jag antar att det är hans kontakter och kunskap som nu ger resultat. Trafikverket öppnar nämligen för en ny lösning: Pågatåg mellan Kristianstad och Sölvesborg i december. Tidigare har verket inte velat att tågen vänder i Sölvesborg, men nu har man hittat en lösning. Region Blekinges trafiknämnd uppges ställa sej positiv till denna kompromiss. Kostnaden och omfattningen av trafiken är ännu oklar. Fortfarande kan dock Skånetrafiken, som är den instans som ansöker om tåglägena, säga nej. Vändningstiderna i Sölvesborg blir tajta, vilket riskerar att försena tågen.

Annonser

13 thoughts on “Protester bäddar för ny trafik

      • Antar att det beror på att vändtiderna blir korta. Dessutom går det under denna tid inte att använda Sölvesborg för möte mellan Ötåg, eftersom det bara finns två perrongspår.

      • Ja, planenliga möten varje timme med Öresundstågen. Inte nog med spår för att hantera tre resandetåg samtidigt.

  1. Hur skulle det gå till att ordna detta? Ö-tågen har ju möte där ju. Och ska man ha trafik på fasta minuttal blir det ju ankomst xx.27 och avgång xx.28. Ö-tågen har ju möte xx.57.

    • Blir nog inga avgångar med Pågatåget exakt på halvtimmen jämfört med Ötågen. När man talar om halvtimmestrafik menar man nog inte att tågen ska gå exakt varje halvtimme, utan att det går två tåg i timmen.

      • Fel av mig: Om vi antar att pågatåget ska möta ö-tåget från Karlskrona i Fjälkinge så blir det möte ca xx.10 och då bör pågatåget avgå från kstad ca xx.03. Avgång Bromölla ca xx.18 och ankomst Sölvesborg ca xx.24.

        Då bör det i riktning mot kstad se ut ungefär så här: avgång Sölvesborg xx.31. Avgång Bromölla xx.37. Avgång Fjälkinge xx.45(möte med ö-tåg mot Karlskrona) och ankomst Kristianstad ca xx.53.

        drygt 7 minuters vändning klarar man men det blir väldigt tajt

  2. Såpass tajta vändningar gillar nog skånetrafiken eftersom man återinförde det för teckomatorpstågen i Helsingborg. Det är 6 min vändning där, funkar sådär med singelvagn om man är i tid, svårt med mult och är man då dessutom nån minut sen in så är det omöjligt

    • Är du verkligen säker på att det är återinfört? Vid en snabbtitt på trafikinfon för Helsingborg C så ankommer tågen från Simrishamn på spår 4 och tåg mot Ystad avgår från spår 3. Man skulle knappast hinna köra undan ett tåg och in på ett annat spår på 6 minuter.

      • I princip alla vändningar med 1500-tåg i Helsingborg är 6 minuter. Finns något enstaka varje dygn där man byter tågset.

      • Det är 66 minuters vändtid på 15-tågen i HBG. 6 minuters vändtid ledde till alldeles för många delinställningar Gantofta – Helsingborg.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s