Ringer TV nu?

179081_10200806969685909_270264436_nIdag har jag blivit historisk. Nu väntar jag bara på att tidningarna och TV ska ringa. Kanske får jag vara med i morgon-TV? Kan jag få ett reklamkontrakt? Jag väntar med spänning. Vad har jag då gjort idag? Blivit första människan på mars? Löst problemet med strumpor som försvinner i tvättmaskiner? Föreslagit en samordning av det svenska järnvägssystemet och för detta tilldelats nobelpriset? Nej, såna småsaker sysslar inte jag med. Detta är större än så. Jag har hämtat tre vagnar i Ättekulla. För första gången på säkert tio år rullar ett tåg från Ättekulla, som ligger i Helsingborgs utkanter.

Kollegorna satte ut de så kallade kaffevagnarna för en vecka sedan. Idag var det dags att hämta dem. Trafikverket har byggt om Ättekulla. Tidigare var det en linjeplats med en enkel växel. Idag är det en station, med mötesmöjligheter. Första delen av industrispåret är också nytt. Men sedan tar den gamla delen vid. Det är första gången jag kör på det här spåret. Kollegan, som är gammal i järnvägsgården, har dock växlat vagnar här otaliga gånger. Men det var som sagt några år sedan. Helsingborgarna körde växlingsdrag på 25-30 vagnar hit, flera gånger om dagen. Min kollega minns att det handlade om frukt och lantbruksmaskiner, bland annat. Han berättar att han ibland undrade hur V4an orkade dra hela tåget.

Helsingborgs kommun har hållit spåret i förvånansvärt bra skick, trots att det varit otrafikerat i minst tio år. Stationen som sådan är dock ingen höjdare att växla på. Det saknas helt dvärgsignaler, så man måste ringa tågklareraren för diverse tillstånd flera gånger när man ska göra rundgång med loket. Denna rundgång har ingenting att göra med pensionärer och Ring så spelar vi. Man flyttar helt enkelt loket från ena änden av vagnssättet till den andra. Ungefär två timmar före tiden rullade tåg 6021 in på Helsingborgs godsbangård. Inte heller detta tåg kom alltså fram i rätt tid. Typiskt SJ.

Annonser

5 thoughts on “Ringer TV nu?

  1. Var där och tog ibruk vägskyddsanläggningen för ett-två år sen när man la om bilvägen, då var det välväxt i spåret 🙂

    • Trevligt att spåret börjat användas. Synd bara att trafiken inte fanns när stationen i Ättekulla byggdes då hade den kanske sett annorlunda ut.Det finns ju för visso ett rundgångspår inne på industrispåren vid Bunkalundsvägen men jag antar att det är krångligare att ta sig dit och göra rundgång för att sedan backa ut än hatt ha kontakt med Tågklareraren.

      /Magnus

  2. Är det inte kollegerna som är historiska som körde ut kaffet? Eller jag som trafikledde driftplatsen från fjärren? 😉
    Som helsingborgare var det extra kul då jag känner till området mycket väl!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s