”Blomman” sliter sitt hår

Egentligen är det här min jobbhelg. Ändå sitter jag nu hemma i soffan och har just sett den senaste James Bond-filmen på DVD. Hur hänger det ihop? Borde jag inte sitta på en T44 och skaka? Borde jag inte svära över ett signalfel nånstans i Tjottaheiti? Borde jag inte felsöka ett kallt Rd-lok med en strömavtagare som trilskas? Jo, det borde jag nog. Men nu gör jag inte det. Förklaringen stavas övertid. Ett nätt litet extrapass i februari innebar att jag fick ledigt den här helgen. Nu skördar jag frukterna av en tidigare uppoffring. Så kan livet också vara för en lokförare. Det känns bra.

Lite tåg har dock skallen fått ta del av även idag. Lokaltidningarna är fulla av skriverier om en viss tågsatsning i Blekinge som kommit på sned. Ja, det är verkligen häpnadsväckande saker de ”avslöjar”. Jag får liksom en deja vu av det jag läser. Det känns som jag sett detta nånstans tidigare. Men var? Låt mej tänka… Kan det kanske vara i den här bloggen? Ja, faktiskt. Nåväl. Jag är en alldeles för obetydlig och ödmjuk människa för att slå mej för bröstet över detta faktum.

Idag hade jag annars tänkt fortsätta granskningen av det mystiska faktum att TCC påstår att lokförarutbildningarna är stoppade från 2014, men att myndigheten för Yrkeshögskolan säger att så inte alls är fallet. Här ligger helt klart en hund begravd. Jag har lagt ut lite krokar och hört mej försiktigt för hos en del kontakter och gamla kollegor. Dock utan nåt riktigt napp. Vi får se vad som händer i det här fallet längre fram. Idag när jag satt och höll på med detta så slog det mej att mitt bloggande börjat uppta mer och mer tid. Från början var det bara en kul hobby, ett tidsfördriv. Nu har det blivit betydligt mer allvar i skrivandet. Det är telefonsamtal som måste ringas. Mejl ska skickas. Research ska klaras av. Uppgifter kontrolleras. Dessutom måste jag hinna med att köra ett och annat tåg mellan varven.

Nåja. James Bond, var det. Skyfall heter den senaste filmen. Kära hustrun passade på att köpa denna rulle under tiden jag befann mej i Helsingborg och jobbade förra veckan. Hon passar på att shoppa när jag inte är hemma. Hon har egna pengar, påstår hon. Ja, det är tur det. Det brukar nämligen bli en hel del filmer. Mest romantiskt dravvel. Sånt är ingenting för en lokförare. Men Skyfall var en bra film. Den innehåller faktiskt en hel del intressanta järnvägsscener. En sak som slår mej är hur bisarrt dålig säkerheten verkar vara utomlands när det gäller bromssystemen på vagnarna. I Skyfall skjuter (!) skurken av ett koppel, så att ett godståg delar sej. De flesta som läser i den här bloggen vet vad det innebär: broms på hela tåget. Men inte i Skyfall. Och inte i de flesta andra filmer heller. De herrelösa vagnarna bara fortsätter framåt. Vi får väl stå ut med denna brist. Allt för spänningen, brukar det heta. Men min gamle bromsinstruktör ”Blomman” sliter nog sitt hår i förtvivlan.

2 thoughts on “”Blomman” sliter sitt hår

Kommentera

