Värmande ord – men ovanliga

5299_10200780420342192_449703368_nAtt få beröm som lokförare händer inte varje dag. Det är mest gnäll och skäll och klagomål. Man gör sitt bästa men får ändå stå till svars för de märkligaste saker. Varför var tåget från Sunne sent i morse? Varför kunde inte moster Berit köpa en tur och returbiljett i Bastuträsk 1983? Varför håller du inte 50 genom tätbebyggt område? Såna saker. Man blir ganska luttrad. Som lokförare kräver man inte en massa beröm. Man gör sitt jobb bara och vet att man gör det bra. Sen får folk som inte begriper nåt säga vad de vill. Men ibland händer det. En vänlig själ säger tack eller kommer med några berömmande ord. Sånt värmer förstås. Den här insändaren publicerades i lokaltidningen för sju, åtta år sedan. Ni kan kanske gissa vem ”SJ-lokföraren Jonas” är?

3 thoughts on “Värmande ord – men ovanliga

  1. I går bröts strömmen i Kungsbacka på Räddningstjänstens begäran. Dom skulle sanera olja och tydligen skulle det inte vara ström på då. Såklart gick inte pendeln mot Göteborg i tid. Tågvärden får då av en resenär veta att det är hennes fel att tåget är försenat, att hon inte gjort sitt jobb och om det varit i USA hade hon fått sparken! Jag förstår inte riktigt hans resonemang där.

  2. Hade jag sett det du berättade Andres, hade jag inte varit sen med att personligen idiotförklara personen i fråga, något som har hänt ett antal gånger. Sen kan jag förstå att man som resenär blir frustrerad över att tågen inte går enligt tabell, men att ta ut det på helt fel personer visar ju en sån enorm okunskap som egentligen inte borde finnas hos pendlare eller folk med sunt förnuft för att dra alla över kammen. Som sagt, ni lokförare gör ert jobb och ni gör det bra! Jag är ju oftast i tid förutom följdförseningar, tekniska problem m.m, och jag har inte skadat mig pga. framföringen, det räcker för mig att vara nöjd!

Kommentera

