Ett politiskt haveri

Jag berättade nyheten redan igår. Blekinge kommer av allt att döma att hoppa av satsningen på Pågatågstrafik till Karlshamn. Det låter som osannolika uppgifter. Vore det inte för den synnerligen goda källan så hade jag nog inte trott på det jag hör. Jag har varit med om detta några gånger tidigare sedan jag började skriva i bloggen. Jag har kliat mej i håret och funderat på om jag vågar publicera nyheterna. Tack och lov har jag gjort det, för de har visat sej stämma varje gång.

Tvärtemot vad framförallt Sölvesborgs socialdemokratiska kommunalråd Helene Björklund hävdat ett otal gånger så är alltså politikerna i Blekinge som hund och katt i frågan. I december avslöjade Björklund att makthavarna nu var överens om en satsning på Pågatåg till Karlshamn. Satsningen var prioriterad och fanns med i Blekingetrafikens verksamhetsplan för 2014-2016. Så sent som för några dagar sedan uttalade sej kommunalrådet i lokaltidningen och pratade om ”ett genombrott”. Jag vet inte om det är jag eller Helene Björklund som är felunderrättad. Har jag rätt i den här frågan, så tappar Sölvesborgs kommunalråd sin trovärdighet för all framtid.

Pågatågssatsningen skulle ha kostat nio miljoner kronor om året. Tvärtemot vad Helene Björklund påstår så kan Blekinges politiker inte enas om vem som ska betala vad. De kan inte komma överens om vilka satsningar som måste strykas i verksamhetsplanen för att få råd med Pågatågen. Som vanligt handlar det om öst mot väst. Det är en historisk konflikt som plågat Blekinge i hundratals år, och som ingen utomstående riktigt kan förstå. Det kan tyckas vara löjlig bypolitik, men det handlar om mer än så.

Landstinget i Blekinge satsar mångmiljonbelopp på tågtrafik från Karlskrona till Emmaboda, samtidigt som man nattetid stänger akutmottagningen på Karlshamns lasarett. Politiker i Karlskrona tycker det är viktigare med en serveringsvagn på Öresundstågen än Pågatåg till Karlshamn. Makthavare i öst vill prioritera en anslutningsbuss till den första Öresundstågsavgången från Bromölla mot Malmö istället för ett lokaltåg till konkurrentstaden i väst.

Det är ett politiskt haveri av stora mått. Karlshamn har länge varit tveksamt till denna Pågatågssatsning, som drivits framåt av framförallt Helene Björklund i Sölvesborg. Som ni tidigare har kunnat läsa här i bloggen har även jag varit skeptisk, eftersom tågen inte får Helsingborg som slutstation, som det först var tänkt. Plötsligt i december var Karlshamn med på tåget. Enligt Helene Björklund. Det var lite förvånande. Frågan är om det ens var sant? Karlshamn, med en av Sveriges största hamnar, är nämligen i full gång med en stor satsning på bland annat en ny containerterminal. Kommunpolitikerna i Karlshamn är bekymrade över att godstågen inte ska få plats på Blekinge Kustbana om Pågatågstrafiken kommer igång. Dessutom vill Karlshamn prioritera en del lokal busstrafik. Inte ens politikerna i denna stad är alltså övertygade om det goda i att satsa på Pågatåg. Kvar står Helene Björklund. Hon framstår som allt mer ensam i sin övertygelse. Vad är det egentligen för race hon har kört de senaste åren?

I sakfrågan kan jag ge Region Blekinge rätt, som hoppar av denna satsning. Men sättet som det görs på är ingenting annat än en skandal. Blekingetrafiken, Skånetrafiken och Trafikverket har jobbat hårt för att få fram ett bra upplägg. Skånetrafiken har de senaste veckorna förgäves försökt få besked från kollegorna i Blekinge. Nu väljer man istället att själva gå vidare i planeringen av den nya trafiken. Eventuellt blir Bromölla slutstation istället för Karlshamn, kanske blir det ingen ny trafik alls öster om Kristianstad.

One thought on “Ett politiskt haveri

  1. Det här öst och väst har alltid plågat blekinge och kommer alltid göra och vinnaren heter allt som oftast öst. Öst har i regel alltid diskuterat som så att det inte öst kan få ska inte heller väst få. Hade redan infrastrukturen öster om karlshamn varit förberedd på att ta emot ökad trafik så är jag övertygad om att man hade satsat de pengarna det kostat att starta 30-minuters trafik på hela BKB.

    Om jag får gissa mig till så kommer nog inte skånetrafiken köra igång pågatågstrafik öster om kristianstad, speciellt inte om tågen ska gå i ett separat system utan någon som helst förlängning. Antagligen kommer man aldrig starta bygget av Fjälkinge station till sommaren. Detta är intressant, när skånetrafiken stuvade om rejält i tidtabellen för bussarna i Arkelstorp med flera småorter så byggde det på att man i Fjälkinge skulle byta till pågatåg.

Kommentera

