Trädgränsen finns i Skåne

297054_10200746977546143_164276098_nTrodde ni att den svenska trädgränsen gick nånstans vid ett kalfjäll i Norrland? Det stämmer kanske. Men det finns en trädgräns i andra änden av landet också. Häromdagen passerade jag denna nästan okända plats när jag var på väg hem från den veckolånga tjänstgöringen i Helsingborg. Som ett rakt streck efter en åker börjar skogen, och sen slutar den inte förrän man kommer fram i Kiruna. Typ. Jag har inte tänkt på detta tidigare, trots att jag kört hundratals gånger förbi platsen som ligger mellan Klippan och Perstorp. Plötsligt tar de skånska åkrarna och slätterna slut. Man kör in i en skog som man aldrig kör ut ur. Visst öppnar sej landskapet på en del platser, men sen dyker de upp igen. Granarna. En kollega tyckte att man kunde sätta upp en skylt. ”Här börjar skogen”. Och så en likadan i Boden. ”Här slutar skogen”. Han hade nämligen åkt nattåg till Norrland en gång och tyckte sej se att skogen slutade i just Boden. Själv vill jag minnas att jag såg en väldig massa träd åtskilligt längre upp än så. Men nu är det ett par år sedan som jag senast körde på Malmbanan, så minnet kan svika mej.

Den sydliga trädgränsen har jag som sagt inte reflekterat över tidigare. Men jag har ändå ett obehagligt minne av just denna plats. Det var nämligen exakt här jag tvingades bromsa ned ett resandetåg till 40, hänga mej ut ur sidofönstret och spy som en gris en sommardag 2006. Det var för övrigt samma kväll som Sverige besegrade Paraguay med 1-0 i fotbolls-VM i Berlin. Jag var helt utslagen och orkade inte ens se matchen på TV. Farsan var dock en av kanske 50000 (!) svenskar på Olympiastadion i Berlin den kvällen. Jag minns att jag hade lyckats ordnat biljetter åt honom på SJs nattåg, trots att det egentligen var fullbokat sedan månader tillbaka. Ja, det var ju inte jag personligen som fixade biljetterna, utan en av de trevliga tjejerna på SJs biljettkontor på Knutpunkten. Hur hon bar sej åt begriper jag fortfarande inte. Farsan är dock evigt tacksam.

4 thoughts on “Trädgränsen finns i Skåne

  1. Gränsen för den Sibiriska taigan går i höjd med Hästveda här i Skåne enligt biologiläraren i Osby. Jag har hört det själv. Du har alldeles rätt.

  2. Det känns som att man skulle kunna dra en diagonal linje från nordvästskåne ned till sydost någonstans, varifrån den sydvästra delen är mest slättlandskap och den nordöstra är skog. Jag är uppvuxen mellan Höör och Hörby just på den gränsen.

  3. Vi skall inte göra bort oss. Jag beskrev en lärare som använde ordet Sibirian taiga men uttrycket skall vara enligt nedan. Bra att veta så man inte gör bort sig om ämnet kommer på tal. .
    Den södra barrskogsregionen, taigan, begränsas i söder av granens natrurliga utbredning och i norr av ekens utbredning söderifrån.
    Efter omfattande granplantering dominerar nu lövskogen Endast i Skåne.
    Sveriges yta delas in i fyra västgeografiska regioner. Blekinge hela Skåne och Halland har naturlig lövskog.
    Så skall det vara – granens natrurliga utbredning / hampus.

  4. Du har helt rätt i att taigans gräns ligger i Hästveda. Det är bara förnamnet sibiriska som ska bort, men geografiskt hör området norr om Hästveda till taigan.

Kommentera

