Plötsligt i Ljung

DSC00707Chockerande nyheter når världen. CNN och BBC rapporterar ikväll direkt från den lilla orten Ljung utanför Herrljunga. En reporter på Radio Sjuhärad, som ligger bakom detta sensationella scoop, väntas inte bara få Stora Journalistpriset senare i år, utan även Jättestora Journalistpriset. Så vad har hänt? Håll i er nu. Inte mindre än tre tåg har haft problem att stanna i Ljung de senaste dagarna. Ett par av dem har till och med fått backa tillbaka till perrongen. Lokalradion skriver en dräpande text på sin hemsida. En läsare bidrar med en filminspelning som visar hela skandalen. Ett tåg ankommer och stannar inte förrän i slutet av perrongen, flera meter längre bort än normalt.

Ni förstår kanske att jag är lite ironisk. Att tåg kör förbi en station händer varje dag någonstans i landet. Det kan bero på många saker. Halka är den vanligaste. En glömsk lokförare en annan. I fallet Ljung handlar det om just halka, vilket en representant för Västtrafik förklarar på ett pedagogiskt sätt i en uppdaterad version av texten på Radio Sjuhärads sida. Men så är denne chef också en gammal lokförare som vet vad som gäller. Han har garanterat också kasat förbi en och annan hållplats genom åren. Det gör nämligen nästan alla lokförare någon gång. I texten spekulerar en resenär om att det är nybörjare som kör tågen förbi Ljung. Jag säger då det. Om folk bara visste hur extremt halt det kan bli på ett järnvägsspår. Friktionen är dålig redan från början. Någon centimeter metall mot metall är ingen höjdare i detta avseende. Ung eller gammal, nybörjare eller veteran spelar ingen roll. Är det halt så åker du förbi. Visst finns det knep som en gammal räv lär sej med åren, och som kan minska bromssträckan lite grand, men någon stor skillnad gör det inte.

Motorvagnarna i X10-generationen är dessutom dumt konstruerade på det sättet att man måste nödbromsa tåget för att få användning av magnetskenbromsen. Det vill man inte gärna göra eftersom man då riskerar att få så kallade hjulplattor, som kan göra att hjulen måste svarvas om. I många andra motorvagnar kan man med en knapp trycka ned enbart magnetskenbromsen. Jag förstår inte varför man inte bygger om dessa X10, X11, X12 och X14. Det borde vara en liten kostnad, sett till nyttan.

I fallet med Ljung vet jag själv hur halt det kan bli. En tidig morgon i somras upptäckte jag i tidtabellen att jag hade ett K-möte i Ljung. Ska jag vara riktigt ärlig trodde jag att sidospåret var nedlagt och att det inte längre förekom några tågmöten i Ljung. Det gjorde det uppenbarligen. Sidospåret var helt igenväxt. Då blir det extra halt. Jag hade bara 15 kilometer i timmen när jag närmade mej grushögen som ska föreställa perrong. Jag hade inte en chans att få stopp på ekipaget. Jag såg i backspegeln hur tågklareraren skakade på huvudet och visade ”back.” Jag ville dock inte backa utan egen uppsikt, så jag aktiverade den bakre förarhytten. Sånt är snabbt gjort i en X12. Kanske var det så min kollega gjorde häromdagen när han missade att stanna i Ljung. I artikeln på lokalradions hemsida berättar ett vittne hur han sett ett tåg som först missade att stanna och sedan, efter tio minuter, backade tillbaka över en väg där bommarna inte gått ned. Jag vet förstås inte säkert, men kanske ägnade lokföraren dessa tio minuter åt att aktivera den bakre förarhytten?  Det kanske inte alls handlade om någon livsfarlig backning? Nåväl. Vi tar det en gång till, för alla reportrar, politiker och resenärer: en motorvagn är ingen buss, ett godståg är ingen lastbil och en järnväg är ingen väg. Det går inte att jämföra.

6 thoughts on “Plötsligt i Ljung

    • Ojojoj. Okunnighet på hög nivå där. Inte föraren alltså.
      Man hör ju hur de försöker bromsa långt innan de kommer in i bild.

  1. Halkade förbi Jonsered häromdagen. Någon hade hällt ut 500 liter transformator olja på spåret. Väldigt ofördelaktigt för friktionen.

  2. Ja Ljung är ju en liten idyll. Har varit där och diggat några gånger. Grönskan tar väl överhanden på spår2. Det är fascinerande att det fortfarande förekommer tågmöten. Bra skrivit förresten !! När det gick X2000 på Borås var jag där och diggade ett tågmöte med detta och timmertåg med TÅGAB. STORT

  3. Hahha, ja vad säger man!! Okunskap på hög nivå. Man förväntar sig lite mer av en journalist än så:)

Kommentera

