Här är den: minnesbilden

484670_4631457785279_75733175_nFör en vecka sedan berättade jag om min nyvunna fascination för gamla telefonstolpar. https://lokforaren.wordpress.com/2013/03/03/jag-minns-en-gammal-stolpe/ Varför detta sjukliga intresse flugit på mej har jag ingen aning om. Kanske för att det handlar om en viktig del i den svenska historien. Om ett system som byggde ett land. Nåväl, för att illustrera inlägget knäppte jag en halvtaskig bild på denna typ av gammal stolpe längs linjen mellan Lönsboda och Älmhult. Idag kan jag presentera ett betydligt bättre foto. Hans Lindblom, som tagit tusentals järnvägsbilder genom åren, bidrar med rena mästerverket från Sandsbro. Jag bara älskar den här bilden. En vagnuttagning med ett Tp-lok i spetsen mot Braås rullar förbi i maj 1984, för övrigt samma år som persontrafiken på smalspåret lades ned. Jag minns den här platsen, och när jag nu ser Hans Lindbloms bild så kan jag konstatera att det så kallade blanktrådsnätet på denna plats var ännu mer omfattande än vad jag kommer ihåg. Jag räknar till tolv rader med åtta porslinsisolatorer i varje. Är det verkligen möjligt att det går ledningar mellan alla dessa knoppar? Det skulle i så fall göra 96 (!) ledningar. Imponerande.

Kommentera

