Felen finns inte hos SJ

485106_10200710066743396_262268992_nSJ hamnar i botten av den så kallade förtroendeligan. Som vanligt. Klagomålen har varit de samma ända sedan jag började på SJ för drygt tolv år sedan. Så länge som jag själv körde tåg åt det gamla statsverket så var jag part i målet, och såg kanske inte alla brister. Det var åtminstone det jag inbillade mej. Men sedan jag en varm sommardag 2007 gjort min sista tur på SJ och börjat köra tåg åt ett annat bolag och därmed anlitar SJ som en någorlunda normal kund istället, så klarnar bilden. SJ är bra. Väldigt bra, till och med. Det finns fel och brister naturligtvis, men inte alls i den omfattningen som man får intryck av när man läst tidningarna de senaste dagarna. Att SJ till exempel skulle ha dålig service är bara en skröna, kanske en kvarleva från förr. Att personalen skulle vara otrevlig och behöva gå på charmkurs är rena lögnen. Jag är ganska säker på att de som klagar på SJ inte förstår hur järnvägen idag är uppbyggd och hur den fungerar. Eller hur den inte fungerar, rättare sagt. Man kan beskylla SJ för dålig information och usel tidhållning. Man kan beskylla SJ för så mycket. Men det är inte rättvist, det tror jag de flesta av den här bloggens läsare förstår. Däremot tror jag inte den stora allmänheten förstår sambandet mellan politiska beslut och dålig information, för att ta ett exempel.

Jag slogs av denna orättvisa bild av SJ när jag idag morse klev av tåg 1703 som jag åkt pass med till Malmö. Klockan var några minuter efter sex. Hela Malmös centralstation var igenbommad. Ingenting var öppet, vad jag kunde se. Inte ens en serviceinrättning som Pressbyrån hade slagit upp portarna. Malmö C var full av den sortens människor som man sällan ser i förstaklassavdelningen i X2000.  Om ni förstår vad jag menar. Men långt där borta, i slutet av lokalen, lös det från en butik. Undrar vilket företag det är som håller öppet så här dags en lördagmorgon, undrade jag och traskade iväg för att kontrollera saken. Det var SJs resebutik. Jag gick in och bytte några ord med personalen. En trevlig, leende och korrekt uniformerad kvinna tog sej tid att prata en stund. Några avgående tåg har SJ inte vid denna tidpunkt, berättade hon. Servicen ska dock upprätthållas sju dagar i veckan. Ja, jag säger då det. Jag lägger inga företagsekonomiska aspekter i att öppna en resebutik klockan sex en lördagmorgon. Men ambitionen till god service är det då inget fel på. Keep on fighting, SJ. Snart fattar även allmänheten att ni är bäst.

11 thoughts on “Felen finns inte hos SJ

  1. Så som jag uppfattar det också, så skyller allmänheten saker på SJ som inte är SJs fel. Det är bara allmänheten som inte vet bättre..

  2. Visst får SJ mycket orättvis kritik, men det man brukar få mest kritik för – förutom inställda och försenade tåg – är informationen. Med rätta, skulle jag säga. Jobbar själv som förare och givetvis delger man resenärerna den information man har, men den är ofta parodiskt dålig med prognoser som i timmar duttas fram 10 minuter åt gången.

    Utanför tågen är det ännu sämre, där delges ofta ingen information alls. Ett exempel kan vara gårdagens tåg 58 mellan Oslo och Stockholm. 19:04 ankom tåget Kil, en dryg halvtimme försenat. Där blev det sedan stående till 21:24 innan det fortsatte mot Stockholm. Fram till avgång var beräknad avgångstid från Kil satt till 19:01, dvs tre minuter innan tåget ens ankommit. Ingen information kring vad förseningen berodde på, varken på SJ.se eller Trafikverkets trafikinformation på internet.

    Både Trafikverket och operatörerna är skandalöst dåliga på att få ut korrekt lägesinformation på internet, vilket enligt mig borde vara en viktig prioritet när en så stor del av resenärerna är smartphoneanvändare.

    • Visst är det ett problem med informationen, men om vi håller oss till SJs del i det hela så är ju problemet att man oftast inte har någon korrekt information att delge. Ingen verkar ha fått ansvaret för samordning i denna sönderstyckade värld. Även Trafikverket är ofta i händerna på andra. Typ Räddningstjänsten, Vattenfall, entreprenörer och entreprenörernas underentreprenörer. Järnvägen är helt enkelt ett system som lämpar sej synnerligen dåligt för avreglering. Åtminstone om ni frågar mej.

    • VAD FINDUS GÖR RÄTT OCH SJ GÖR FEL

      Kolla detta ( http://www.findus.se/PublicStatement.htm ) och fundera lite över hus Findus gör det rätt och SJ fel.

      Findus tar direkt på sig hela ansvaret för de inträffade problemen med hästköttet även om det är underleverantörer som gjort fel. Dessutom bjuder man in alla att besöka Findus en dag om man vill.

      Så tar man udden av en händelse som man hamnat i.

      Men SJ skyller ofta ifrån sig på andra operatörer, Trafikverket och andra händelser så man bara anser sig ansvarig för egna fel och inte för hela resan.

      Men tänk på att dom flesta som reser med tåg köper minst lika ofta varor från Findus och kan inte inse varför det skall vara skillnad mellan lasagnen från Findus eller en tågresa Eskilstuna – Stockholm med SJ.

      Är det kanske detta som är skälet till att SJ är det företag som svenska folket har lägst förtroende för?

      För glöm inte vad man frågade efter i undersökningen: Vilket förtroende har du för att SJ lever upp till sitt uppdrag.

      Jag tycker faktiskt som alla andra – att det i grunden inte är någon skillnad mellan lasagne från Findus och tågresa från SJ.

      /Årskort Guld SJ

      • Jag tycker SJ gör helt rätt i att inte ta på sej skulden för de saker som man inte är ansvariga för, utan istället försöker belysa problematiken som råder i dagens järnvägssystem. Som lokförare anser jag att det är en betydande skillnad mellan att köpa mat från Findus och åka tåg mellan Stockholm och Eskilstuna. Du har säkert rätt i att allmänheten inte förstår skillnaden. Av den anledningen är det extra viktigt att inte ta på sej någon annans skuld, tycker jag. Hur ska folk annars någonsin förstå att skattehöjningar, ebola och svält faktiskt inte är SJs fel?

      • Du vet säkert att jag tycker att alla som jobbar på SJ ( och även andra företag inom järnvägen ) gör att jättebra jobb och jag njuter av att få åka tåg med er.

        Men problemet är att svenska folket helt enkelt inte tycker det.

        Bara 14 procent tycker att SJ lever upp till deras förväntningar men förtroendet för Skatteverket och Systembolaget är skyhögt högre vilket innebär att SJ hamnar på en jumboplats.

        Man kan gilla läget eller inte – men svenska folket gillar inte SJ även om man åker en herrans massa tåg ( med SJ ).

        Svenska folket har lika lågt förtroende för Aftonbladet som för SJ och även Aftonbladet går – ursäkta uttrycket – som tåget.

        Och som Aftonbladets chefredaktör tycker det är OK. Alla behöver inte älska Aftonbladet bara dom läser vår produkt.

        Men duger det för SJ som helägt statligt företag som riskerar att bli ett sänke för varje regering?

        Jag tror att lösningen långsiktigt för SJ är att ta ansvar för det som svenska folket förväntar sig – för den resa man säljer.

        Eller som en kund sa till mig en gång – Snacka inte – lös det!

        Och det var nog det bästa råd man kunde få som leverantör.

        /Årskort Guld SJ

      • Jämförelsen med Findus haltar lite eftersom jag inte handlar mat ”hos Findus” utan på ICA eller Konsum. Skall man göra liknelser så borde exempelvis Trafikverket ta på sig Findusrollen

      • Skulle SJ välja att säga centralt att allt var deras fel så skulle nog personalstyrkan förr eller senare ge upp. Som påpekats så möter aldrig kunder Findus medarbetare men däremot står SJ:s kunder åtminstone en gång per resa öga mot öga med en uniformerad SJ-medarbetare. Det för saken i ett helt annat ljus. Hade jag varit en av SJ:s anställda hade jag gett fan i att sopa växeln, skitit i att jobba lite effektivare när mitt fordon levererades sent från verkstad, struntat i att informera passagerarna om signalfelets konsekvenser, låtit bli att samarbeta med fjärren för smidig tågföring etc om jag visste att mina chefer bara kommer att säga att det var mitt och kollegornas fel trots allt!

        Nej, SJ AB gör helt rätt i att hänvisa till Trafikverket, Jernhusen och allt vad det kan röra sig om när SJ AB själva är orsakande. De måste helt enkelt stå på sig istället för att bidra till att bibehålla den kollektiva okunnigheten som lever kvar bland allmänheten!

    • Läste igår i SJs utropsmanual, och rekommendationen är att göra ett utrop var tionde minut vid bestående förseningar. Varför just tio vet jag inte, men min egen erfarenhet är att lokföraren endast får ny information när denne väl ringer till Trafikverket, och gör man det var tionde minut kommer de garanterat avsiktligt försena en.

      Informationen utanför loket är i stort sett alltid Trafikverkets arena, det är de som sköter utropen vid plattformerna och skyltningen.

  3. Det kommer inte spela någon roll hur bra SJ än blir, journalister verkar lära sig redan på journalisthögskolan vad som ska skrivas om vissa saker.

    • Grunden för förtroendemätningarna är att man frågar om förtroendet för att SJ lever upp till sitt uppdrag ( som man uppfattar det – rätt eller fel ).

      Om nu man inte tycker att SJ lever upp till förväntningarna rapporterar man tillbaka detta till sina uppdragsgivare – politikerna – vid nästa val och då blir frågan en belastning för dom.

      Idag reste jag tor Katrineholm för att äta lunch men fick ingen beställd mat på någon av resorna. Inte berodde det på den supertrevliga personalen utan brister i den bakomliggande logistiken.

      Det är inte så man bygger förtroende – och inte hjälper det att man ringer till Trafikverket och klagar på signalerna.

      http://bit.ly/13Rmx5t

Kommentera

