Almega går ut hårt

Det blåser upp till strid på SJ. Och kanske inte bara på SJ. Inför stundande avtalsförhandlingar har en representant för det ena av facken gjort något ovanligt: han har offentliggjort arbetsgivarsidans yrkanden. Almegas ingångsbud anses så dramatiskt att vår kollega känt sej tvingad till detta agerande. Tjänsteföretagen, via Almega, föreslår nämligen ett treårigt avtal utan centralt förhandlade lönepåslag och utan individgarantier. Dessutom vill man se att begränsningen om nattarbete upphör, arbetstiden utan rast förlängs från fem till sex timmar, rätten till ledighet varannan helg slopas samt att semesterperioden utökas till maj-september. Dessutom vill arbetsgivarna ha möjlighet att förskjuta så kallad undertid till nästa schemaperiod.

Annonser

18 thoughts on “Almega går ut hårt

  1. Förlänga arbetstiden till 6 timmar för att både möta konkurrensen bättre och få möjlighet till bättre turer kan jag nog ställa mig för… men resten… det känns ju verkligen som ett steg tillbaka…

    • Ja, för äta, bajsa och kissa behöver ju inte vi lokförare göra.
      Varför inte införa rast-fria pass helt och hållet?
      Allt för konkurrensen…
      Du får ursäkta men det var nog fan det dummaste jag har hört.
      ETT steg tillbaka?

    • Möta konkurrensen? Det finns väl inget företag som har 6 timmar? Av en enkel anledning att 5 timmar står inskrivet i arbetstidslagen. Precis som det är lag på att man har rätt till fyra veckors sammanhängande semester under perioden Juni Juli Augusti.

      • Nja, arbetstidslagen är väl dispositiv? Parterna kan alltså förhandla om lokala avsteg. Jag tror säkert att sex timmars arbetstid utan rast kan förekomma på vissa företag.

      • Ok, visst kan det förhandlas fram lokala avsteg. Men det är redan provat i arbetsdomstolen och SJ har fått betala skadestånd när man förlorat.

      • Jag är kanske naiv, men på vilket företag, inom vilket yrke tillåts det att man jobbar mer än fem timmar i sträck utan rast?

      • Inom transport kan man jobba 6 timmar innan rast, dock max 4,5 tim körning.
        Det där med att möta konkurrens fattar inte jag heller. Alla svenska företag går ju efter kollektivavtalet och någon konkurrens av utländska bolag med utländsk personal förekommer ju inte.

  2. Jag har varit inne på Tydal och läst om yrkandena och alla är totalt skit. Arbetsgivaren måste verkligen hata oss!

    Och för att ge min syn på 6 timmars arbete i sträck utan rast: Vansinnigt! Det är ju nästan en hel arbetsdag för helvete. (38 h / vecka = 7:36 h / dag) Hur ska man kunna få till vettiga mat- och vilointervall??

      • Jag fick denna information mejlad till mej från en kollega på SJ. Han hade kopierat den från ett forum på deras intranät, eller liknande.

      • Hittade inläggen, trodde först dom låg på Tydals hemsida.
        Dock bör anställda inom andra företag också uppmärksamma vad som håller på att hända. Det handlar om branschavtalet och det är grunden till alla andra avtal också. Så det här gäller inte bara SJ.

  3. Hur säkert och bra är det att sitta och köra 6 timmar i sträck? En sak om man har klargöring, massor av disptid och liknande som gör att det finns tid att sitta och vila. Men vid körning kan man oftast inte vila om det inte är enkelspår med tågmöten eller lite längre uppehåll än 1-2 minuter på en plattform.

  4. Jag jobbar på Arriva och kör pågatåg. Där kan man köra i 4.5 timmar i sträck utan rast eller paus. Stopp, kör, stopp, kör, stopp, kör, stopp kör. För att sen ha en halvtimmes rast innan man börjar köra igen. Man är helt mongolojd efter ett sådant pass.
    Uppgifterna om Almegas ingångsbud hade jag skrattat åt för ett par år sedan. Sådana krav har alltid funnits. På alla företag, inom alla yrken. Men på senare tid har arbetsgivarna börjat få igenom sina krav.
    Försämringar sker hela tiden på företaget som jag jobbar på. Det behöver inte ens vara avtalsförhandling för att seko och st ska gå med på indragningar av både det ena och det andra. Man har tom hjälpt abetsgivaren att sparka folk genom att gå med på diverse avsteg från avtal.
    Men det finns hopp!

    Arbetsmiljöverket har prövat paus frågan gällande pendeltågstrafiken på Citypendeln och Stockholmståg. Anledningen till detta var att SEKO och Citypendeln inte var överens om hur man ska planera in pauser i turförteckningen för åkande personal, därav skrev skyddsombuden en begäran om åtgärd enl. § 6.6 a.
    Efter att Arbetsmiljöverket (AMV) prövat skyddsombudets 6.6 a. så delgav dom Citypendeln ett beslut gällande pauser, detta beslut skall också Stockholmståg följa. Beslutet säger att Citypendeln måste planera ut pauser i turförteckningen med intervaller om högst 2,5 timmar och att pauserna då måste vara minst 10 minuter.

  5. Som GC anställd har du säkert hört klagovisorna över de senaste turlistorna, det har iaf jag. Ryktet som går om det säger att fack och arbetsledning helt slutat kompromissa. Känns inte så långt borta att det ena hänger ihop med det andra och jag frågar mig vem som först slutade kompromissa, fack el. ledning?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s