A-dagen

733886_10200618620257291_989807075_nD-dagen är nog ganska bekant. Men hur många känner till A-dagen? Inte många, gissar jag. Åtminstone inte utanför Green Cargo. A-dagen tillkom i samband med det krisavtal som tecknades mellan facken och arbetsledningen och som innebär 80 procent arbetstid med 90 procents lön och 100 procent pensionsavsättning. Det innebär en extra fridag i veckan. I våra arbetsschema betecknas denna ledighet som A-dag. Jag antar att förkortningen står för avtalsdag. Idag har jag haft en A-dag. En sån infaller varannan tisdag. Meningarna om detta krisavtal går isär bland kollegorna på Green Cargo. Själv är jag positiv, om det kan hjälpa till att rädda kamraternas jobb och företagets förmåga till återhämtning när konjunkturen vänder.

Denna A-dag har jag tillbringat med diverse göromål. Eftersom fridagen tillkommit lite hastigt och lustigt och kan försvinna lika snabbt, så innebär det att killarna inte klampar in i farstun förrän i morgon bitti. Alice och jag har haft denna dag helt för oss själva. Kära hustrun är som bekant på resa nånstans på andra sidan jordklotet. A-dagen har blivit Alice-dagen. Åtminstone i det här hemmet. Det blev en lång promenad i skogen ute vid havet idag. Vi brukar gömma saker som Alice får leta upp. Som hon älskar det, Alice. Hon trivs när hon får arbeta. Och så ska hon bada. I varenda litet vattendrag ska hon ned. Här har hon ett helt hav att bada i. Jag fattar inte att hon inte fryser.

Själv hann jag med ett besök på stans bästa thaiställe och åt en smaskig buffé. Kära hustrun är inte lika förtjust i dessa delikatesser, så det gäller att passa på när hon inte är hemma. Om några dagar kliver hon innanför dörren, och då blir det ordningen på torpet igen. Sallad, alltså. Farmor och farfar fick också ett hastigt besök i eftermiddags. Jag vet inte hur många tusen koppar kaffe jag druckit hos dem genom årens lopp. Jag minns att farmor var stolt när jag blev lokförare. På hennes tid var det nog något väldigt stort att köra tåg. Hon har tacklat av lite de senaste åren. Mitt jobb har hon dock fortfarande full koll på. Hon vet att jag kör godståg nu igen.

Nåväl. Nu blir det hockey på TV. Gnaget tar emot Växjö på Hovet. Vinner vi idag så tror jag på slutspel. Annars blir det svårt. Förutom tre poäng så räknar jag med att Blomdahl och grabbarna får in några riktigt fula smällar på den där Robert Rosén. Honom gillar jag inte. Tyvärr hinner jag inte se slutet av matchen. Det blir några timmars innebandy med grabbarna. Ja, så kan en A-dag se ut. Imorgon infaller en vanlig fridag. Det blir något helt annat det. Eller inte.

Kommentera

