Ett ljus i tunneln

”Det vänder i februari”. Den Vimsige var helt säker på sin sak när vi satt i hans bil på väg hem från Nässjö i december. Green Cargo hade just varslat 350 personer om uppsägning. Läget var nattsvart. Men min kamrat och evige följeslagare var lugn. Hur han lyckats komma fram till denna slutsats ville han inte svara på. Han konstaterade bara att hela världen hade fel och han hade rätt. Slutdiskuterat. Punkt. Nästa fråga. Typ.

Igår, 20 februari, kom besked från Green Cargo att fyra orter undantas från det så kallade krisavtalet. Det handlar om Långsele, Ånge, Vännäs och Skellefteåhamn. Anledningen är att flera medarbetare valt att sluta, men också att Green Cargo fått ny trafik i området. Det är en glädjande utveckling.

Som den här bloggen redan tidigare kunnat berätta om blir det inte heller någon övertalighet bland personalen i Göteborg. 15 lokförare kommer att lånas ut till SJ under resten av året. Även i Borlänge är tongångarna nu något positivare än tidigare. Borlänge var en av stationerna som var undantagna krisavtalet på grund av kraftig övertalighet. Nu visar det sej att situationen inte är fullt lika allvarlig som befarat. Därför kommer även Borlänge att ingå i 80/90/100. Det låter som en paradox, men visst måste det betraktas som glädjande att även masarna är välkomna i krisavtalet?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s