Vad händer med Veolia?

Veolia sittvagnTransportdelen av Veolia går dåligt. Bara i Sverige handlar det om flera hundra miljoner kronor i förlust de senaste åren. Därför är Veolia Transport i Sverige till salu. Inklusive dotterbolagen. Det franska företaget bedriver idag järnvägstrafik på en rad linjer, bland annat mellan Malmö och Stockholm och Åre. Dessutom ansvarar Veolia för den upphandlade trafiken på Stångådalsbanan och den svenska delen av Öresundstågssystemet. Nyligen fick Veolia ett kontrakt gällande det som kallas Krösatåg Sydost. Företaget bedriver även en omfattande busstrafik i Sverige.

I ett mejl till sina anställda skriver företaget att man nu tagit fram en ny affärsstrategi. I framtiden kommer Veolia att satsa på vatten, energi och miljö. Man bedömer att Veolia Transport i Sverige bör vara ett attraktivt försäljningsobjekt. ”Bolaget har ett förbättrat ekonomiskt resultat, nyligen vunna och förlängda avtal, en plattare och effektivare organisation samt unik kompetens och erfarenhet både upphandlad och kommersiell trafik”, skriver Veolia.

Frågan är vilken del av Veolia Transport som går dåligt. Kan det verkligen vara järnvägsdelen? Egentrafiken är ju just egen trafik och borde rimligtvis ha lagts ned på direkten om den går med förlust. När det gäller Öresundstågetsavtalet har jag för mej att länstrafikbolagen betalar Veolias samtliga utlägg, plus en vinst på ett antal procent. Med tanke på detta misstänker jag att det är andra delar av Veolia Transport som går sämst, det vill säga bussidan.

Tidsplanen för försäljningen är inte spikad. Det beror på marknadens intresse för bolaget. Även om Veolia verkar ha höga tankar om sej själva, så verkar inte eventuella köpare vara av samma uppfattning. Första gången jag läste om att Veolia var till salu var nämligen redan 2011. Själv undrar jag om Veolia nu lagt sitt sista anbud i den upphandlade trafiken? Vågar man verkligen dra på sej flera affärsrisker? Kommer verksamheten att fortsätta som vanligt?

Annonser

4 thoughts on “Vad händer med Veolia?

  1. Det känns ju inte så attraktivt att betala för att köpa företaget när man som konkurrent bara kan vänta till nästa upphandling och i princip få allt gratis, om man nu tar hem kontraktet. Om man inte tar hem kontraktet ligger förmodligen priserna på en nivå att man ändå inte är intresserad. Enda anledningen till att köpa upp skulle vara att minska antalet anbudsgivare och därmed ge sig själv en större chans i upphandlingen men eftersom det ändå inte är någon garanti att man vinner känns det som en dyr lott.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s