Jag jublar inte

28 miljoner kronor om året. Så mycket kostar kalaset med tågtrafik mellan Karlskrona och Emmaboda. Det är mycket pengar för ett litet län som Blekinge. Väldigt mycket pengar. Man skulle kunna säga att Blekinge blir ett avregleringens offer. Den som skulle bli så bra. Och så billig. Sanningen blev den att inget företag ville köra Emmabodatågen. Blekingetrafiken tvingades be Veolia på sina bara knä att ställa upp. Prislappen blev därefter. Företrädare för Blekingetrafiken hävdar att kostnaden blev ”något” högre än vad man räknat med från början. Jag tror nog att det handlar om större summor än så. Men nu gäller det att hålla vacker min i fult spel, som man brukar säga.

Om vi bryter ned siffrorna lite så blir de mer lättbegripliga. 28 miljoner motsvarar en veckokostnad för Blekinges skattebetalare på drygt 538 000 kronor. För det får man lokaltrafik de drygt fem milen till Emmaboda, 14-16 gånger per vardag. På helgerna blir avgångarna något färre. För att ro i land denna satsning i ett delat Blekinge krävdes satsningar även i den västra länsdelen. Där drar Pågatågstrafik mellan Karlshamn och Kristianstad igång i december. En politisk kohandel, skulle man kunna säga. Blekinges makthavare har tidigare varit skeptiska till denna typ av Pågatågstrafik, men när den första upphandlingen kring Emmabodabanan sprack, så vaknade plötsligt intresset. Här läggs ytterligare minst 11 miljoner kronor på blekingarnas redan skuldtyngda axlar.

Nu är det inte i första hand Blekingetrafiken jag kritiserar för denna galenskap. Vad skulle de göra när Trafikverket redan är i full gång att rusta upp Emmabodabanan för närmare en miljard kronor? De har redan förbundit sej att köra tåg på sträckan. Det man möjligen kan kritisera Blekingetrafiken för är denna naiva aningslöshet. ”Va, kostar det pengar att köra tåg?” Nej, det jag vänder mej emot i första hand är det politiska systemet. Numera är det upp till enskilda kommuner och regioner att bekosta järnvägssatsningarna. Framförallt är det Landstingen som tvingas skjuta till pengar. Sjukvård ställs mot kommunikationer. Fattiga delar av landet måste välja: tåg eller vård?

Jag är lokförare och jag älskar tåg. Jag är en förespråkare för en utbyggnad av kollektivtrafiken. Jag tycker till och med att man kan höja bensinskatten. Men trots att jag är blekingebo och borde glädjas åt dessa båda satsningar, så gör jag inte det. Jag anser inte att behovet finns, helt enkelt. Inte sett i relation till dessa enorma kostnader. Västra Blekinge får halvtimmestrafik till Kristianstad. Jaha. Och? Det blir inga ytterligare stationer som får uppehåll på blekingesidan av Skånegränsen. Öresundstågen som trafikerar Blekinge Kustbana idag är sällan fullsatta, undantaget någon enstaka avgång på morgon och på eftermiddagen. Det vore bättre att sätta in en extra avgång med Öresundstågen istället. Det hade kostat en bråkdel jämfört med Pågatågstrafiken.

Dessutom vet vi ännu inte om 28 miljoner kronor om året blir slutnotan för tågtrafiken till Emmaboda. Det är många faktorer som fortfarande är oklara. Till exempel antar jag att berörda länstrafikbolag räknar med att kunna underhålla X11orna i Kalmar. Skulle de planerna haverera, så blir det förmodligen Malmö som är närmaste verkstadsort. Det blir en rejäl omväg för vagnarna. Strejkar en X11, går det åt ytterligare en bara för att dra den trasiga till verkstad.

Avtalet med Veolia är femårigt och kan förlängas ytterligare. Trafiken kommer att starta i december 2013. Bara ett år senare går nuvarande Öresundstågsavtal ut. Vad händer om något annat företag får det nya kontraktet? Betydande samordningsvinster borde gå förlorade för Veolia. Har man tagit höjd för detta redan nu, eller måste avtalet omförhandlas vid ett sådant scenario?

10 thoughts on “Jag jublar inte

  1. Det där med öst och väst i Blekinge är fascinerande.

    Varför vi ska envisas med två sjukhus i ett län som härbärgerar 160-170 000 invånare är väl en typisk öst-väst-grej. Särskilt som vi har Kristianstads sjukhus fem mil västerut om man råkar bo i Olofström eller Sölvesborg.

    Ett bra exempel på hur långt ifrån varandra vi mentalt bor, tycker jag är när exet (på den tiden hon inte var ex) skulle träffa sjukgymnastkollegor från länet, på Karlshamns lasarett. Där träffade hon min storebrors svägerska som också var sjukgymnast, fast i Karlskrona. Vi bodde i Olofström. Glatt och smått överraskat hejade brorsvägerskan på exet med orden ”Nämmen hallåå! Har du kört ända hit?!?”

    En annan anekdot som sätter vår litenhet i strålkastarljuset tycker jag är historien om när Boverket utlokaliserades från Stockholm till Karlskrona. Några av de befintliga därstädes anställda nappade på att följa med, med ett förbehåll: De ville inte behöva bo längre från jobbet än en timmes resväg. Olofströmshus, here we come, eller?

    • Nyanställningar blir det definitivt. Veolia har personal i Karlskrona, vilka kommer att köra Emmabodatågen. På sikt antar jag att även Veolias personal i Kalmar får tjänst på de nya Krösatågen.

    • På delen Emmaboda-Karlskrona blir det uppehåll i Emmaboda, Vissefjärda, Holmsjö, Bergåsa samt Karlskrona.

      På delen Karlshamn-Kristianstad kommer pågatågen stanna där öresundstågen stannar + nytt uppehåll i Fjälkinge

  2. Numera är det upp till enskilda kommuner och regioner att bekosta järnvägssatsningarna. Framförallt är det Landstingen som tvingas skjuta till pengar. Sjukvård ställs mot kommunikationer. Fattiga delar av landet måste välja: tåg eller vård?
    Skåne län Att resa kollektivt ska förenklas och kollektivtrafiken tillförs 280 miljoner kronor.
    Vad betyder 28 milj. i Blekinge.
    LTblekinge.se saknar sådana här uppgifter på hemsidan – svagt tycker jag.
    http://www.skane.se/sv/Demokrati/Budget/Budget-2013/

  3. Egentligen borde jag jubla över att man gör en storsatsning på tågtrafiken i Blekinge men det gör jag inte! Jag anser att det inte finns något behov av att köra 60-minuters trafik på Emmabodabanan. Däremot möjligen 120-minuters trafik med förtätning till 60-minuters trafik morgon och eftermiddag. På helgerna max 120-minuters trafik.

    Jag är också djupt kritisk till pågatåg på BKB i den form som nu planeras. Att bara köra till Kristianstad är att kasta pengar i sjön. Minst till Hässleholm borde vara rimligt att kräva!

    • Det enda som hade fått mej att köpa denna kostnad hade varit Pågatåg till Helsingborg. Då hade Blekinge fått direkttåg till både Malmö, Köpenhamn och Helsingborg. Men detta förslag är som bekant sedan länge trafiktekniskt skrotat.

      • Hade man kört 2 tåg i timmen varav ö-tåg till Köpenhamn och pågatåg till Helsingborg då hade detta garanterat blivit framgångsrikt.

        Jag undrar om Sölvesborgs kommun är medvetna om hur mycket skattepengar man satsar för att bara få trafik Kristianstad-Karlshamn. Det är ju Sölvesborg som tjatat något så in i för att få pågatåg

  4. Känns lite som att de inte ville planera om tågtrafiken i Skåne och bara slängde på en snutt till Blekinge för att politikerna i Blekinge ville. Eller kanske de inte litar på att tågen kommer komma i tid till Kristianstad, och helt enkelt vill skydda tågen i Skåne från dem. Känns inte helt värt att ha halvtimmestrafik till Kristianstad och/eller byte om man vill vidare mot ex. Malmö.

    Mellan Emmaboda och Karlskrona borde de väll ha statistik från tågbussarna som styrker om det är värt att köra en timmestrafik. Jag tycker inte det känns värt det om det inte är rusning.

    • Att vara rädd för att tågen på BKB är försenade håller inte. Tågen på BKB är oftast i rätt tid pga att de i princip är ensamma på banan förutom enstaka godståg.

      Jag får också känslan av att denna pågatågslinje kom till lite hastigt. Det hade varit möjligt att köra till Helsingborg bara man hade varit villiga att helt ändra om tiderna på skånebanan.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s