Vadå Miami?

17679_10200557795656714_1722874115_nDet blev ingen seger för Hoa-Hoa i På Spåret den här säsongen. Det tycker jag är synd. Han är min favorit i detta TV-program. Jag är nog inte ensam om att tycka det. Hoa-Hoa svär och lever rövare och är egentligen allt annat än TV-mässig. Det är kanske just det som gör honom TV-mässig, när jag tänker efter. Han följer liksom inga mallar. Det kan hända lite vad som helst när Hoa-Hoa sätter sej i TV-studion. Jag undrar hur mycket materiel TV tvingas klippa bort när denne Lennart Dahlgren, som han egentligen heter, slår sej ned i dressinen eller i förstaklasskupén.

Hoa-Hoa har varit min favorit ända sedan han drog i nödbromsen på tio poäng innan Ingvar Oldsberg (som programledaren hette på den tiden) ens hade hunnit börja läsa ledtrådarna. Han kände igen platsen där resan började, men just som han dragit i bromsen så slog det honom att tävlingen går ut på att lista ut resmålet, inte säga var resan startar. Så han drog till med Miami. Vilket var helt rätt. Tio poäng. Vilken show.

Nu blev det istället den där Dick Harrison och Ellinor Persson som tog hem årets trofé. Det må vara hänt. Jag har ingen åsikt om dessa båda vinnare. Hoa-Hoas partner Cecila Hagen hade jag däremot som bänkgranne när jag arbetade på Expressen under VM-finalen i hockey 1995. Hon verkade inte överdrivet intresserad av ishockey den gången. Inte har hon blivit mer sportintresserad sedan dess heller. När vi ändå är inne på ämnet måste jag få avslöja namnet på den person som jag önskar jag sluppit se i På Spåret: Annette Kullenberg. Vilken hysterisk kärring. Totalt ointressant dessutom. Caroline af Ugglas-klass. En som jag däremot gillar är Janne ”Loffe” Carlsson. Han kunde inte en enda fråga under en hel säsong. Men han var sej själv och bjöd friskt på sina tillkortakommanden. Ungefär som Den Vimsige brukar göra.

Miami, ja. Kära hustrun befinner sej just nu i denna amerikanska håla. Precis som jag skulle bry mej? Skulle jag vara avundsjuk? Jag som får göra hela den glamourösa resan till Alvesta på fredag? Nej, låt henne åka omkring där borta bara bland en massa kubaner och alligatorer och Don Johnsonar. Varmt är det säkert också. Usch. Tacka vet jag lite blekingsk vinter med snöslask och blåst och grå himmel.

3 thoughts on “Vadå Miami?

  1. Haha! Underbar läsning. Det är väldigt svårt att inte gilla Hoa-Hoa eller att inte ogilla Anette Kullenberg, det håller jag med om till hundra procent. Jag blev precis lika besviken över vem som vann.
    I ett av de tidigare programmen under den här säsongen så myntade Hoa-Hoa begreppet ”Gardinfråga” om den typen av frågor som han inte hade någon som helst aning om. Klockrent! 😀

  2. Oj jämrans. Där blev det lite näthat mitt på blanka söndagseftermiddagen. Men det var i alla fall jämlikt, ja rent av kvoterat.

Kommentera

