Jag hoppas på Iore

Det kommer en hel del frågor till den här bloggen. En av de vanligaste är hur många sorters fordon jag egentligen har typutbildning på. Ja, det var en bra fråga. Det exakta antalet har jag inte tänkt på. Men vi räknar väl efter då?

X10-14
Y2
Y6-8
Rc 2-6
X31-32
Y1
Ma
T44
Di8
El 16
Traxx
Rd
Td

DSC00223Räknar jag rätt i hastigheten så blir det alltså 13 fordonstyper. Dessutom har jag behörighet att framföra T44, Td, Rd och Rc med radioloksutrustning. 13 är inte mycket jämfört med Den Vimsiges CV. Han är nog uppe i typ 130 fordonsutbildningar. Nåväl. Jag har 13. Det innebär ungefär en per år för min del. Jag har varit lokförare i drygt tolv år nu, som bekant. Jag undrar vilket fordon som blir det nästa jag får tillstånd att framföra? Skulle jag själv få välja så hoppas jag innerligt på en liten trevlig utflykt till Kiruna framåt våren… Iore-lok vore nåt det!

4 thoughts on “Jag hoppas på Iore

  1. Ska vi tävla i antalet typutbildningar?
    För 25 år sedan jobbade jag som ”stallväxlare” på Sävenäs och då måste vi kunna flytta/köra varje lok så jag har många loktyper på min ”meritlista”. Kan direkt nämna att utbildningen per loktyp bestod av en timma, långt ifrån förarnas utbildningstid och detaljdjup. Har utbildning på följande loktyper:
    Ellok: Da, Hg, Hg2, Ma, Rc1-6, Ub, Uc (!), Ue, Uf. El16.
    Diesellok: T43, T44, V5, Z43 (fanns 3 varianter), Z64, Z65.
    Det gör 21 loktyper.

    Kanske 21½ då jag fick provköra Z70 när den kom, men då var mina dagar räknade…

  2. Hahaha…men då måste jag få räkna T43, som jag nästan fick utbildning på. Den låg utlagd och vi började titta på lite apparatplaceringar, men sen fick instruktören nåt annat för sej och sen var det godnatt med hela TGOJ. Dessutom påstår Den Vimsige att jag visst har utbildning på V5, men det har jag inte…:-)

Kommentera

