”Stanken” luktar hemma

432000_10151093427658281_1875318783_nLänsstyrelsen i Blekinge kräver att företaget AAK (Karlshamns gamla oljefabrik, ni vet) gör något åt lukten som sprids från fabriken. Folk klagar nämligen och nu hotas ”Sojan”, som vi säger här i trakten, med viten. Själv hoppas jag på det motsatta. Det folk kallar stank kallar jag doft. I min näsa luktar det hemma. Det är en trygghet på nåt sätt. I mitt tidigare yrkesliv åkte jag jorden runt. Idag hamnar jag mest på platser som Alvesta, Ånge och Avesta Krylbo. Men känslan är alltid den samma när jag återvänder hem. Trygghet. Lukten från ”Sojan” har funnits så länge jag kan minnas. Den hör till stan, på nåt sätt. Den fanns när jag och min syster som små övernattade hos mormor och morfar, som för övrigt arbetade hela sitt yrkesliv på fabriken. Den fanns en sensommardag för 26 år sedan när jag för första gången fick syn på det som skulle komma att bli min Kära hustru. Den fanns när jag ibland fick åka med Sune och hans kompisar på lokomotorn när de skulle hämta vagnar inne på fabriksområdet. Det var långt innan jag själv blev lokförare. Växlingsgubbarna brukade plocka med sej glass i kopiösa mängder från en frysbox som stod strategiskt placerad. Det var okej för företaget. Jag fick också alltid några kartonger med mej. Det fanns en glass som jag älskade. Det var en sorts saftis med apelsinsmak, med topparna doppade i choklad. Tyvärr finns inte den sorten kvar längre.

När det gäller ”Sojan” så kretsar mycket av livet i Karlshamn kring denna fabrik. Själv brukar jag och Kära hustrun promenera förbi området i hamnen när vi är ute med Alice. Gänget som jag spelar innebandy med på tisdagarna och onsdagarna jobbar på AAK. Som gammal modelljärnvägsbyggare kan jag dessutom avslöja att Lima en gång gav ut en vagn med texten ”Bords-Eve – Karlshamns Margarinfabrik”. Vagnen har även kommit i en ny utgåva. Jag har två stycken av den gamla modellen.

Tågen rullar fortfarande till och från AAK. Men det är inte många vagnar i veckan som går dit. Det är mina lokförarkollegor i Kristianstad som kör dessa tåg. Jag tror det är nån slags mjöl eller frö i vagnarna. Ibland ser jag tåget komma rullande i gatuspåret vid Prinsgatan. En dag kanske det är jag själv som kommer körande här med T44an? Den som lever får se. Herrens järnvägar äro outgrunderliga, som bekant. Eller hur det nu var.

Morfar jobbade som sagt på ”Sojan”. Han cyklade till och från jobbet. Precis som alla andra på fabriken plockade han med sej diverse småsaker hem. Tejprullar. Skruvar. Glass. Smör. Järnrör. You name it. Till slut tröttnade företaget på detta ”svinn”. Man satte upp ett staket, med vakt och allt. En dag när morfar skulle cykla hem från jobbet hade han cykeln full av grejer. Vakten stoppade honom och frågade vad ”Martinsson hade tänkt göra med allt detta?” Morfar var iskall. Med självsäker ton svarade han: ”Är du dum, eller? Det är koksade grejer detta”. Bluffen gick hem. Vakten vågade inte fråga vad ”koksat” betydde utan släppte igenom den sluge gubben. Sanningen var den att morfar inte heller visste innebörden av ”koksat”. Det var ett ord han kom på bara, i hastigheten. Sån var han, morfar. Jag saknar honom mycket.

karlshamnshamnarBild04

2 thoughts on “”Stanken” luktar hemma

  1. Håller helt med dig angående lukten. Vi som har bott i stan länge bryr oss inte om den. Det är några inflyttade ”fiskmåsar” som klagar. Bättre vi får behålla jobben i stan.
    Angående tågen i Prinsgatan, som jag själv bor granne med, så minns jag en av de styrande i kommunen som jag hade till bordet vid någon julmiddag uttrycka sig om att ”järnvägen skulle rivas upp den passar bättre som villabebyggelse”. Den planen har kommunen. Man behöver väl inte järnvägen för att frakta gods det finns ju lastbil. De är inte riktiga de som styr!!

Kommentera

