Förare, växlare – och tågklarerare

541485_10200489696554279_2013938794_nSå var det då dags för den nya karriärens första pooluppdrag. Efter några veckor av lokutbildning på Rd och Td samt en månads tjänstgöring på min hemstation i Alvesta, så väntar nu ett ärofyllt förtroendeuppdrag. Jag och Den Vimsige har begett oss till Helsingborg för att jobba röven av oss i en vecka. Det är kul att ha Den Vimsige i släptåg. Man får många glada skratt. Jag vet inte hur länge vi kommer att kunna tjänstgöra på samma station, men vi får vara glada så länge det varar. Egentligen låg vi utlagda på tjänstgöring i Kil i februari, men personalläget förändrades så istället hamnade vi i Helsingborg. Åtta timmars resväg byttes mot drygt två. Det var ett bra byte. Överhuvudtaget kan det bli snabba omkastningar när det gäller pooluppdragen. Jag antar att det är lite av poängen med oss ”poolare”.

Igår checkade vi in på hotell Kärnan i Helsingborg. Det blev ett kärt återseende. Under TGOJ-tiden bodde vi ofta på detta hotell. När jag tänker efter så måste jag ha sovit här hundratals nätter. Vi TGOJare lärde känna personalen väldigt väl. En gång när jag satte mej vid lånedatorn i lobbyn fick jag till och med ta över bevakningen av receptionen när ”dansken” skulle springa iväg ett ärende. Å andra sidan var han alltid snäll och fixade mat till oss lokförare om det behövdes på nätterna. Jag har inte bott på hotellet sedan i december 2010, men allt verkar vara sej likt. Trots ett ägarbyte.

Idag har jag övat och åkt med två kollegor till Klippan och Billesholm. Till Billesholm kör man spärrfärd från Åstorp. Sträckan mellan Åstorp och Teckomatorp är för övrigt en sträcka utan linjeblockering, det som förr kallades tam-sträcka. Jag är ju lite museal av mej som ni känner till och gillar det gamla, så detta var rätta jobbet för mej. Vi hade en K12-nyckel med oss till en spårspärr och i Åstorp kvitterade vi ut en K16 för att kunna låsa upp ställverket i Billesholm. Nuförtiden är man tydligen inte bara lokförare och växlare. Man är tågklarerare också…

Vi vred om de 372 nycklarna, knapparna och reglagen och fick därmed växlarna upplåsta så att vi kunde åka ned till fabriken som tillverkar isolering. Tre vagnar skulle lämnas, en skulle hämtas. Egentligen skulle vi haft ett radiostyrt lok med oss, men det behövdes på annat håll. Istället fick vi ta en gammal trotjänare – T44 261 – utan radiostyrning. Det gick ändå bra eftersom vi var tre förare i hytten och kunde hjälpas åt med uppsikten vid de små vägarna utanför fabriken. T44 261 är för övrigt ett av de äldsta dieselloken hos Green Cargo. 261 byggdes redan 1969 av Nohab. 259 var den första T44an.

4 thoughts on “Förare, växlare – och tågklarerare

    • Ja, vi har övat på dessa turer både igår och idag faktiskt. Imorgon blir det växling i Perstorp. Sedan ska vi förhoppningsvis kunna köra dessa turer själva.

Kommentera

