TX Logistik rullade förbi utanför fönstret med ett massavedståg häromdagen. Jag skulle just kliva in i bilen för att köra hem till min gode vän Konduktören för att dricka kaffe. Det var som vanligt ett Traxxlok som drog tåget. Längst bak gick ett diesellok. Det är så det brukar se ut när TX befinner sej på de här breddgraderna. Dieselloket är ett måste, eftersom sträckan till Mörrums Bruk inte är elektrifierad. Är det kanske jag som inbillar mej, eller har TX börjat köra oftare på Blekinge Kustbana? Kanske är det bara jag som varit hemma osedvanligt mycket den senaste tiden och haft möjlighet att se TX-tågen. En gång hann jag knäppa en bild när jag stod och väntade vid en järnvägsövergång. Då var det inte samma lok som häromdagen. TX har nog flera snarlika tågsätt som de åker omkring med.
Nåväl, Konduktören hade förstås saker att berätta om massavedstågen till Mörrums Bruk. Där har han själv varit med och växlat hundratals gånger. Bruket byggdes på 60-talet och järnvägstransporterna kom genast igång. Bruket köpte mycket ved från Tyskland, eftersom flera svåra stormar dragit fram där. Men det blev ingen bra affär. Veden var full av splitter. Det var visst ett krig eller två som dragit fram. Maskinerna på Mörrums Bruk gick sönder på grund av allt metallskrot. Dessutom kunde tyskarna inte lasta vagnarna ordentligt, enligt Konduktören. Lasten saknade underlägg, så truckarna kunde inte lyfta av hela buntarna. Det blev ett evigt plockande med pinnarna.
Minns jag rätt så sa Konduktören att det fick plats 27 vagnar vid avlastningsområdet vid bruket. Det var ett långt tåg jag såg häromdagen, så TX hade nog max antal vagnar med sej. Konduktören bekymrade sej lite över den stackars lokföraren. ”Det tar ju långt tid att lossa ett sånt tåg. Ska han sitta på loket och vänta så länge?” Jag påpekade att lokföraren kanske tog en taxi till ett hotell och fick sin vilotid.
Klockan var 19.30 när TX-tåget åter passerade i mörkret utanför fönstret. Tomt, antar jag. Tidpunkten minns jag väl, eftersom Kära hustrun just hade besegrat mej i Yatzy. Inte bra. Men det händer inte så ofta, tack och lov. Nej, nu hinner jag inte skriva mer. Nu blir det innebandy. Ha det.
Det är ett och samma vagnssätt som rullar på BKB. Detta rullar alltid för Södra. Loken byts när ordinarie ska in på service. Det har blivit vanligare med lossning i Mörrum, mindre vanligt med mönsterås. Vanligast numer är dock att man lossar på Värö bruk. Lastar gör man vanligast i Eslöv, Stockaryd, värö, Falköping, Uddevalla och Kil.
Förutom detta har Tx 4 timmertåg till som rullar för andra kunder
Aha! Tack för infon, ”Locomange”!
TX har fått tätare turer i och med T13. För att klara lutningarna kör de ofta ner tåget i omgångar. Delar i Karlshamn och ta ner några vagnar åt gången till bruket.