Fjädrar, en sån solskenshistoria

Läser att SJ-tåg 565 från Östersund till Stockholm idag blev tre timmar försenat på grund av en kollision med en örn. Ja, så kan det gå. Jag vet själv hur det är att krocka med en örn. Det inträffade utanför Skurup i Skåne under min lokförarutbildning. Plötsligt efter en kurva såg jag hur en örn satt och åt på en död kanin i spåret. Sakta, sakta lyfte fågeln mot skyn. Den var gigantisk mellan vingspetsarna. Jag trodde att jag skulle mosa den med frontrutan, men i sista stund vek örnen av åt höger. Jag snuddade den med backspegeln.

Instruktionsföraren var djupt försjunken i en tidning. Malmö Redhawks hade visst förlorat. Igen. ”Såg du?!?” utbrast jag. Nej, handledaren hade inte märkt någonting alls. Jag berättade om örnen. Han skrattade. ”Nej du, här finns inga örnar. Det var bara en glada”. Jaha, och hur kunde han se det som inte ens släppt blicken ur tidningen? Han bara visste det, sa han. Instruktionsförare vet sånt. Jaja, visst.

Två dagar senare läser jag i lokaltidningen hur Djurens Vänner, eller vad föreningen nu heter, har tagit hand om en vimsig örn. En bonde hade hittat den på en åker, där den vinglade omkring utan att kunna flyga. Djurens Vänner misstänkte att örnen hade fått hjärnskakning, men kunde inte förklara hur. En teori var att den hade flugit in i ett träd, men sånt var ovanligt.

Jag visade tidningsartikeln för instruktionsföraren som muttrade nåt ohörbart och snabbt bytte ämne. ”Kan du vara så snäll och redogöra för innehållet i SJF 312, 050 och 051? Sen kan du kanske fylla på med en snabb sammanfattning av paragraf 36 i Säo”. Typ. Visst var det en örn som vi kört på. Men historien slutar inte där. En vecka senare när jag satt och slötittade på TV under en överliggning så hajade jag till när nyhetsuppläsaren i Sydnytt presenterade ett inslag om en örn som kommit lite vilse i livet.

Det var en solskenshistoria. Reportern berättade om bonden och örnen, som hade verkat berusad på nåt sätt. Nu hade örnen repat sej så pass bra att det var dags att släppa ut den i frihet igen. Sydnytt filmade när örnen flög iväg, sakta och majestätiskt, upp i skyn. Exakt hur örnen hade fått sin hjärnskakning kunde ingen av experterna förklara. Det var en gåta för alla inblandade parter. Men jag visste svaret. Nu gör ni det också.

2 thoughts on “Fjädrar, en sån solskenshistoria

Kommentera

