På äventyr med Hilton

ragundaHilton är en fin vagn. Det är en ombyggd resgodsvagn som inrymmer riktiga sängar, kök, kontor, toalett och dusch. Några lokförare på TGOJ byggde den för tiotalet år sedan när det var dåligt med jobb på företaget. Idag används vagnen av Green Cargo, som övertog TGOJs verksamhet för två år sedan. Jag har själv kuskat land och rike runt i denna vagn. Jag har nog sovit hundratals timmar i den. Det har aldrig varit några problem att somna i de små kabysserna. Inte för mej i alla fall. Jag har liksom vaggats till sömn. Men jag vet en del kollegor som inte kunde få någon vila alls i vagnen. För dem var det jobbigt. Men TGOJ var schyssta, som alltid, och fixade andra lokförarjobb åt dessa kollegor.

Elförsörjningen i vagnen sköttes av en generator som var kopplad till en rejäl dieselmotor. En gång när jag och en ung fröken åkte iväg på äventyr till övre Norrland så stannade motorn. Hur vi än felsökte och försökte starta den så fick vi inte igång motorn. Först trodde vi att det var startbatteriet som lagt av. Vi fixade och trixade. Ordnade nytt batteri. Men förgäves. Det var i oktober. Vagnen blev svinkall. Det var inte roligt.

Men allt som oftast fungerade vagnen. Den Vimsige och jag åkte nästan alltid tillsammans när vi skulle iväg på diverse uppdrag. Tyvärr fanns det bara en vagn av det här slaget. Ibland hade det behövts ytterligare en. Kollegor som åkte iväg på omformartransporter tog vagnen med sej. Men det fanns en reservlösning: en gammal sovvagn som TGOJ fick låna av museiföreningen i Grängesberg. Om Hilton var fin och ombonad så var ”bruningen” dess raka motsats. De flesta bet ihop. Men ibland brast det för en del kollegor. Framförallt minns jag en gång när en av dem påstod sej ha hittat tyska gradbeteckningar under ett säte. Han menade att det måste ha varit denna vagn som tyskarna använde i Sverige under andra världskriget. Han visste förstås att så inte var fallet. Kollegan ville bara påtala att ”Bruningen” hade några år på nacken och nog inte var städad det senaste decenniet.

Jag brukar använda mobilkameran en hel del när jag jobbar, men konstigt nog har jag aldrig fotograferat Hilton. Därför får detta blogginlägg illustreras med en bild från Ragunda, tagen under en av alla dessa Norrlandsresor. Är det någon i läsekretsen som har en bild av Hilton som jag får använda i bloggen så får ni gärna skicka över den till mej.

Nåväl, jag berättade en hel del positivt om ”Hilton” för Kära hustrun. Hon blev nyfiken och skulle överraska mej en gång. Hon tog flyget till Umeå och mötte upp i Vännäs. Det blev lite pinsamt. Hon hade ingen aning om det olämpliga i att som privatperson medfölja ett godståg. Dessutom fick jag försöka förklara saken för den Eskilstunakollega som jag då jobbade tillsammans med. För henne gick det bra att Kära hustrun liftade med oss tillbaka till Göteborg. Det var ju bra. Tyvärr för Kära hustrun så hade vi denna gång inte Hilton med oss, utan ”Bruningen”. Det blev en besvikelse. Kära hustrun sov inte en blund under hela färden söderut. Dessutom rev hon sej illa på benet när hon skulle svinga sej upp i överslafen. Men inget ont utan att det har nåt gott med sej. Nu fick Kära hustrun se vilka vedermödor en stackars lokförare tvingas utstå emellanåt.

I Ragunda fick vi stopp. Därav bildvalet. Det var lite klantigt av fjärrtågklareraren. I Ragunda börjar en rejäl uppförsbacke. Men tågklareraren hade inget val, sa han. Det hade hänt nåt på linjen så vi skulle få stå där i en timme. Då gick jag in till Kära hustrun i ”Bruningen” och sa åt henne att komma fram på loket. Jag visste ändå att hon inte sov. Vi kokte Sibyllakorv och smaskade i oss. Ja, det var en bra tid på TGOJ. Jag tror faktiskt att det kan bli ganska bra på Green Cargo också.

4 thoughts on “På äventyr med Hilton

Kommentera

