14.45 – time to say goodbye

Lokföraryrket är märkligt på många sätt. Ta bara arbetstiderna. Ibland börjar man sin tjänstgöring strax efter lunch. Det gillar jag. Nästa gång måste man masa sej upp klockan tre på morgonen. Det gillar jag inte. Som i morse, till exempel. Då var jag så illa tvungen. Det var bara att bita ihop och ladda med en rejäl dos kaffe. Klockan 13 idag avslutades arbetsdagen. Trött som en trötting, som Kära hustrun brukar uttrycka det, har jag nu stupat i sängen. Det är dags att säga god natt. Trots att klockan inte ens hunnit slå 15. Klockan ett i natt börjar jag nämligen nästa arbetspass. Det blir det sista jag gör innan jag går på min veckolånga ledighet. Den ska bli skön. Tågdragningen och växlingen på Volvos fabriker i Olofström har tagit musten ur mej. Alvestaförarna är tuffa killar, det förstår jag nu.

Imorgon avslutas turen med passåkning från Älmhult till Alvesta. Jag väljer att göra den passresan ikväll istället. Jag sätter bilen utanför Ikea vid 23-draget, går ombord på Öresundståget och ankommer Alvesta en halvtimme senare. Visserligen blir jag mer än en timme tidig till jobbet, men den tiden får jag tillbaka. Med lite tur rullar nämligen mitt godståg in i Älmhult redan vid halv fem i morgon bitti. Första resandetåget till Alvesta går inte förrän flera timmar senare. Med bilen i Älmhult kan jag sticka direkt och kommer hem redan vid halv sex-tiden. Perfekt. Det blir nästan som en extra fridag.

2 thoughts on “14.45 – time to say goodbye

  1. 15 januari ”Med lite tur rullar nämligen mitt godståg in i Älmhult redan vid halv fem i morgon bitti.”
    Du har således sovit hemma dagtid den 15:e jan. och bloggar samma kväll 23:14!
    (blogg: Posted on 15 januari, 2013.) Smart och något jag önskar dig gott.
    Gillar Du ”TradJazz” – en länk här – http://radioswingtime.se/

    • Vilken koll du har, Hampus! Det stämmer att jag sovit nästan hela dagen efter en ansträngande natt med hårt jobb och en bilresa i dåligt väder. Jazz är inte min melodi faktiskt, men tack för länken!

Kommentera

