Mmm…affigt muller!

GM EMD 12-645E. Är det någon som på rak arm kan gissa vad detta är för kombination av bokstäver och siffror? Jaså, det fanns en och annan som kunde det? Imponerande. För er andra kan jag berätta att detta är namnet på dieselmotorn som sitter i en T44. Det är alltså en tvåtakts V12 från General Motors. Det är ingen liten motor. Cylindrarna är stora som soptunnor. Typ. För en nörd som mej är det en skön känsla att sätta sej i förarstolen och ge full gas med en T44. Det är ett härligt, malande motorljud som uppstår. Nästan i klass med Tb-loket. Idag var det T44 275 som drog tåg 6137 från Älmhult. Banan ned mot Olofström börjar med en rejäl uppförsbacke. Det 44 år gamla loket fick visa vad det gick för. Kompisen hade blivit hastigt sjuk, så 275 fick göra jobbet ensam. Denna gång var det dock inte jag som satt bakom ratten och vevade. Kusk den här gången var en i denna blogg inte helt obekant lokförare. Själv stod jag bakom hans rygg och njöt. Några timmar senare fick jag själv köra vändande tåg tillbaka till Älmhult. Säga vad man vill om Td-loken. De är tysta och bra på många sätt. Men gillar man motorer och maffigt GM-muller och kan bortse från struntsaker som arbetsmiljö och bränsleekonomi så är T44 som en våt dröm. Om ni klickar på länken här under så förstår ni kanske vad jag menar…

7 thoughts on “Mmm…affigt muller!

  1. Visst låter det mäktigt när T44-loken dundrar fram med de tunga ”Volvotågen” i backarna på Volvobanan. Loken får kämpa hårt ibland!:-)
    Det hörs på långt håll när det är ett ”Volvotåg” påväg.

    Trevligt att se en film från ”hemmabanan”!
    Uppskattat!:-)

  2. Jonas nu låter du precis som Eldforsen en stor personlighet från skolan i Ängelholm som älskade allt som gällde dieselmotorer som GM byggt

  3. Jag var ute och rekade efter bilprovningen. Det står 70 före uppfarten från Älmhult. Hinner man upp i den farten innan det lutar uppåt frågar jag mig. Men samtidigt tänker jag som så att det måste vara en segdragande maskin med det stora vridmomentet som behövs så man ändå kan öka farten i sluttningen.
    Se upp, jag kanske står en dag högt uppe före bommarna så att jag klår Felix med en bild utan reflexer i förarhyttens fönster. Vem vet.

Kommentera

