Ett spår av vansinne

DSC00829Skandalerna kring upprustningen av Emmabodabanan har jag skrivit mycket om i den här bloggen. En miljard satsas på banan som när den öppnar i juni står utan trafik. Ingen vill köra på den. Den planerade trafikstarten med renoverade X11or har redan flyttats fram i sex månader. Fortfarande i januari 2013 har berörda länstrafikbolag inte klart med vem som ska sköta trafiken på banan. Risken är uppenbar att trafikstarten måste skjutas upp ytterligare.

Lite i skymundan av detta projekt pågår en annan upprustning. Nämligen den av det sex kilometer långa industrispåret ut till Verköhamnen i Karlskrona. Spåret byggdes 1972 men har bara haft sporadisk trafik. De senaste 20 åren har trafiken varit helt nedlagd, förutom någon enstaka växlingsrörelse. Spåret rustades upp första gången för tiotalet år sedan och då var de lokala politikerna övertygade om att järnvägstransporterna till hamnen äntligen skulle komma igång. Som om det vore så enkelt.

55 miljoner kronor kostar upprustningen den här gången. Banan ingår i ett halvflummigt EU-projekt som kallas ”Motorways of sea”. EU står därmed för ena delen av finansieringen, Karlskrona kommun för den andra. För de pengarna får man bland annat en elektrifiering av sträckan. Problemet är bara att ansvariga parter bortsett från två viktiga faktorer. Dels saknas rundgångsmöjlighet för loken på Verkö, dels får banan inte trafikeras under dagtid eftersom den passerar en högtrafikerad väg. Därmed har man radikalt minskat möjligheterna till fungerande järnvägstrafik. Det är vansinne att inte göra upprustningen ordentlig när man ändå håller på. Vägskyddsanläggningen vid Österleden skulle naturligtvis ha byggts bort och ute vid själva hamnområdet borde ytterligare någon växel ha lagts in.

Precis som i fallet med Emmabodabanan ifrågasätter jag hela detta system. Får man handskas hur som helst med skattepengar och EU-bidrag? Kan man slänga miljarder i sjön utan att veta om det man bygger kommer att användas? Och ska man nu nödvändigtvis bygga så varför lyssnar man inte på de som kan branschen? Varför frågar man inte tilltänkta kunder och operatörer hur de vill att banan ska utformas? Själva elektrifieringen är nämligen bara en väldigt liten del i att få en fungerande logistik.

Annonser

9 thoughts on “Ett spår av vansinne

  1. Eftersom det verkar som att det inte finns någon nationell handlingsplan kring svensk infrastruktur så blir det nog som i Karlskronafallet. Med hjälp av EU-pengar och sin egen kommuns förträfflighet vad gäller placering i transportnaven så får man sådana här projekt. Alla kan ju inte lyckas så bra som Eskilstuna med Folkestaterminalen.
    Att fråga eventuella intressenter hur man vill ha det är nog att gå för långt då alla utom de som arbetar i branschen vet hur det skall fungera.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s