En modern Dm3

543055_10200209878238996_1568980152_nIdag var det dags för Den Vimsige och mej att besöka vår blivande stationeringsort Alvesta för första gången. Arbetsledaren beskrev vägen till de nya lokalerna. När Alvestas resecentrum byggdes om fanns det inte längre någon plats till Green Cargo i stationshuset. Nu huserar man istället i en lokal bredvid det gamla lokstallet, några hundra meter från själva stationen. Det verkar finnas fördelar med denna lokal också. Parkeringsmöjligheterna är bättre för oss som har bil. Dessutom är det här som dieselloken tankas och ställs upp när de inte används.

Arbetsledarens kontor var belamrat med små paket och kartonger. Det var grejer till mej och Den Vimsige. Skor i en låda, Sveriges samtliga linjeböcker i en annan. En synnerligen väl inplastad ryggsäck gjorde sällskap i hyllan med en kartong JTF-bilagor. Uniformsgrejerna hade också anlänt till arbetsledarens kontor. Ändå hade alla prylar inte kommit. Vi väntar fortfarande på lite bangårdskläder.

Nåväl. Jag noterade en vacker tavla på väggen. Om kontoret var nytt, så var tavlan desto äldre. Den har nog hängt med från de gamla lokalerna. Under rubriken ”Svenska lok” kan man bland annat läsa: ”På SJs spår runt om i landet rullar omkring 740 elektriska lok och 550 diesellok. Dessutom har vi över 300 motorvagnar och motorvagnssätt. Här ser du några av de modernaste loken och motorvagnarna.”

På bilden under texten syns bland annat ett Dm3-lok och ett Tb-lok, som alltså beskrivs som moderna… Nåja. Om Dm3 kan man läsa att det under 1960-talet var världens starkaste lok. Det var faktiskt en nyhet för mej. Det står inget årtal på planschen, men av texterna att döma måste den vara tillverkad nån gång under halva 80-talet. Om X10orna står nämligen att läsa att de går i trafik i Skåne och i Stockholm. Om X2an med den märkliga målningen får vi veta att den planeras att sättas i trafik tidigast i slutet av 1980-talet.

Apropå Dm3 så påstår Den Vimsige att han ”nästan” har typutbildning på den. Han har nämligen kört Dm2 och menar att det är samma lok. I princip. Nu hoppas han få köra den på Malmbanan. Men innan vi eventuellt hamnar så långt norrut så ska vi först köra in oss på turerna i Alvesta. Under januari månad tillbringar vi den mesta tiden på de så kallade Volvotågen till och från Olofström. På tisdag börjar allvaret. Då är det slut på denna oförtjänt långa ledighet.

One thought on “En modern Dm3

  1. Den bilden kommer jag ihåg. En sån hängde som plansch på väggen i min mammas rum när jag var liten och jag brukade titta på den och jämföra med alla jag såg nere på stationen (jag växte upp i Göteborg och var ofta inne i centrum). Jag såg aldrig några stora lok av typen DM3. Det såg jag först när jag besökte Gällivare som vuxen.

Kommentera

